Rehber öğretmenlerin özel eğitimde psikolojik danışma ve rehberliğe ilişkin öz yeterlik algıları
Abstract
Bu araştırma ile rehber öğretmenlerin özel eğitimde psikolojik danışma ve rehberliğe ilişkin öz yeterlik algıları ele alınmıştır. Araştırmada ilk olarak araştırmacı tarafından "Rehber Öğretmen Özel Eğitim Öz Yeterlik Ölçeği (RÖ-ÖEÖYÖ)" geliştirilmiş ve geliştirilen ölçeğin geçerlik ve güvenirliği sulanmıştır. Daha sonra rehber öğretmenlere ilişkin bazı değişkenlere (cinsiyet, yaş, mesleki deneyim, özel eğitim deneyimi ve uzman desteği) göre rehber öğretmenlerin öz yeterlik algılan araştırılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Denizli, Diyarbakır ve Eskişehir illerinde görev yapan 158'i kadın 119'u erkek toplam 277 rehber öğretmen oluşturmuştur. Katılımcıların cinsiyet, yaş ve deneyimlerine ilişkin bilgiler araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Geliştirilen ölçeğin geçerliği kapsam ve yapı geçerliği analizleri ile güvenirliği ise test-tekrar-test ve iç tutarlılık (cronbach alfa) analizleri smanmıştır. Güvenirlik ve geçerliğine ilişkin yapılan analizler RÖ-ÖEÖYÖ'nün rehber öğretmenlerin özel eğitimde psikolojik danışma ve rehberliğe ilişkin öz 'yeterlik algılarım belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu desteklemektedir. Bulgular; rehber öğretmenlerin özel eğitimdepsikolojik damşma ve* rehberliğe ilişkin öz yeterlik algıları ile cinsiyet ve yaş değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki vermemiştir. Bununla birlikte, rehber öğretmenlerin mesleki deneyim süreleri, mezun oldukları lisans programı, özel eğitim deneyimleri ve aldıkları uzman desteği ile öz yeterlik algılama düzeyleri arasında anlamlı ilişki bulunmuştur.
Collections
- Tez Koleksiyonu [227]