The teaching of certain reading skills through theoretical and practical instructions in EFL classes
Abstract
Yabancı dil derslerinde öğretmene dayalı geleneksel yabancı dil öğretim metotlarıyla yetiştirilen ve üniversiteye gelen öğrencilerin okuma çalışmaları sırasında, okumanın anlamlı olabilmesi için gereken ve John Langan tarafından belirlenen belli başlı beş okuma becerisini kullanıp kulanamadıklarını bu çalışmada araştırılan en belirgin amaçtır. Bu okumayı anlama becerileri, parçanın muhteviyatının anlaşılmasını yani yazarın parçayı yazmaktaki amacı, parçanın konusu, bu parçadan çıkan sonucu anlamayı amaçlayan becerilerdir ve bu okuma becerileri başlık, anafikir, yardımcı fikir, sonuç ve kelime olarak belirlenmiştir. İlk hedef öğrencilerin bu becerileri ne kadar bildiklerini saptamak olmuştur. İkinci hedef öğrencilerin bu becerileri kulanmaktaki zorluklarının anadillerinde de olup olmadığını araştırmaktır. Üçüncü bir amaç ise bu becerilerin öğrencilere nasıl-teorik mi, pratik mi- öğretebileceğini araştırmak olmuştur. Bu amaçları gerçekleştirmek için aynı seviyede olduğu saptanan Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Kız Sanat Eğitim Y. Okl. El Sanatları bölümü öğrencisi 40 öğrenci hiçbir çalışma yapılmadan ön teste tabi tutulmuş ve bu testte öğrencilere seviyelerine uygun 5 İngilizce, 5 Türkçe parçada yukarıda sayılan başlık, anafikir, sonuç ve kelime algılanmasını içeren okuma berilerini saptamaları istenmiştir. Daha sonra teorik olarak beceriler hakkında bilgi verilmiş ve bunun rolünü saptamak için bir son test uygulanmıştır. Bu testte de 5 Türkçe, 5 İngilizce parça kullanılmıştır. Bundan sonra pratik olarak uygulanacak okuma becerileri öğretilmiştir. Yapılan ikinci so testte yine 5 İngilizce, 5 Türkçe parça kullanılmıştır. Elde edilen bulgular istatistiksel olarak değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlar öğrencilerin beceriler konusunda fazla bilgili olmadıkları ve sonuçta bunların pratik olarak öğretilmesinin faydalı olduğudur. Okuma becerilerinin kullanılamaması olayı anadilde de mevcuttur ve okuma-anlamadaki başarısızlığın hedefleri arasındadır. Buna göre sonuç olarak söylenebilir ki pratik olarak okuma becerilerinin öğretilmesi, okuma çalışmalarında öğrencilere yardımcı olacak bir yararlı yoldur.
Collections
- Tez Koleksiyonu [248]