Terminal kontrol sahalarında dinamik kapı ataması için simülasyon modeli önerisi
Özet
Çalışma, Terminal Kontrol Sahalarındaki giriş noktalarının yapısını kapasitelerine göre dinamik olarak planlayan bir yöntem kullanarak hizmet verilen trafik sayısının artırılmasını amaçlayan bir yöntem önerilmiştir. Önerilen yöntem ile havasahasının daha verimli şekilde kullanımını sağlamak için, mevcut Terminal Kontrol Saha organizasyonunun basitleştirilmesini hedeflemektedir. Literatürde terminal kontrol sahaları içindeki yolların dinamik planlamasına yönelik çok sayıda çalışma mevcut olmakla birlikte bunların hiçbirinde giriş noktalarının planlamasına odaklanılmamıştır. Bu nedenle, bu yeni yöntem terminal kontrol sahası içindeki trafik akış ve kapasite problemlerine, uçakların ilgili sahaya girişi öncesinde çözüm sunan alternatif bir yaklaşım getirmektedir. Dinamik planlama algoritmasının oluşturulması ve sınanması için hızlı zamanlı simülasyon tekniği kullanılmıştır. Dinamik planlama algoritması yeni giriş noktalarının nerelerde ve hangi koşullarda oluşturulabileceğine ilişkin bir karar modeli sunmaktadır. Tasarlanan model Yeşilköy Terminal Kontrol Sahası üzerinde çeşitli alternatif senaryolar için uygulanmıştır. Alternatif senaryolardaki hava sahası ile mevcut hava sahasının durumu arasında ortaya çıkan farklılıklar incelenmiştir. Ayrıca yapılan regresyon çalışması ile hava sahasında gerçekleşen gecikmelerin sebepleri matematiksel bir model ile açıklanmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/5204
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [6]