Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorCantürk, Bahar
dc.date.accessioned2014-08-15T06:14:01Z
dc.date.available2014-08-15T06:14:01Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.issn13030876
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11421/568
dc.description.abstractThis study aims at probing the anwers to two main questions about “how” grammar should be taught: “How do two different types of instruction; namely,-traditional, production-based versus comprehension-based instruction-affect the acquisition of the target problem causing structures?, and “To what extent are the proficiency gains obtained from these two different types of instruction maintained over time?” It was hypothesized that comprehension-based instruction, in which grammar interpretation tasks are given, enables the learnes to acquire the selected problem grammar structures as well as production based instruction does; yet, the proficiency gains obtained from comprehension-based instruction are maintained to a greater extent over time when compared to production based instruction. The findings of the study suggested that comprehension-based instruction in which grammar interpretation tasks have been used, helps L2 learners wiht their comprehension and production as well as traditional instruction does. As for the durability of the proficiency gains obtained from two different types of instruction, it was found that the production scores of the subjects in comprehension-based instruction group were maintained to a greater extent over time when compared to the ones in production-based instruction group.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı İngilizce dilbilgisinin nasıl öğretileceğine ilişkin iki temel soruya yanıt aramaktır. Bunlardan birincisi “iki farklı dilbilgisi öğretimi, ‘geleneksel, üretmeye dayalı öğretim’ve 'anlamaya dayalı öğretim’, probleme yol açan hedef dilbilgisi yapılarının edinimini nasıl etkiler?”; diğeri ise “bu farklı iki yaklaşımdan hangisinde öğrenme daha kalıcı olur? ” sorularıdır. Çalışmanın başında oluşturulan denenceler, anlamaya dayalı öğretimin üretmeye dayalı öğretim kadar yararlı olacağı; ancak anlamaya dayalı öğretimin anlama ve üretmedeki edinimler açısından diğerine göre daha kalıcı olacağıdır. Çalışmanın sonucunda hem anlamaya hem de üretmeye dayalı öğnetimin önceden belirlenen hedef bilgisi yapılarının ediniminde yararlı yaklaşımlar olduğu görülmüştür. Diğer taraftan, anlamaya dayalı öğretim grubundaki deneklerin “anlama ” açısından, üretmeye dayalı öğretim grubundaki deneklerden farklılaşmadığı, ancak “üretme” açısından edinimlerinin daha kalıcı olduğu saptanmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAnadolu Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectExplicit Grammar İnstructionen_US
dc.subjectComprehension-Based Grammar Teachingen_US
dc.subjectProduction-Based Grammar Teachingen_US
dc.subjectRetentionen_US
dc.subjectAçıklamalı Dilbilgisien_US
dc.subjectAnlamaya Dayalı Dilbilgisi Öğretimien_US
dc.subjectÜretmeye Dayalı Dilbilgisi Öğretimien_US
dc.subjectKalıcılıken_US
dc.titleGrammar Instruction for EFL Learners : Comprehension-Based or Production-Based?en_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalAnadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kategorisizen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record