Türkiye'de bireysel bankacılık : (tüketici kredileri ve kredi kartları)
Abstract
Son yıllarda Türkiye'nin gündemine giren ''Bireysel Banka- cılık'' faaliyetleri önemli gelişmeler göstermiştir. Bankaların tüketici kredisi alanına girmeleri ilk defa 1989 yılının son ayla- rında olmuştur. Bankacılık teknolojisindeki gelişmeler bankacılığın her alanında bilgisayar kullanımı ABD ve Avrupa'daki bankalar tarafından geliştirilen bireysel bankacılık teknikleri dışa açılma sürecinde bankalarımızı da etkilemiş, içte mali piyasaların da gelişmesiyle birlikte bu iki unsur bankalarımızın bireysel bankacılık faaliyet- lerine yönelmesini sağlamıştır. Daralan pazarı açmak için küçük tasarruf sahibine ve harcama gücü olan orta gelir gruplarına yönelen büyük ve orta ölçekli banka- lar, başta kredi kartları, tüketici kredisi, otomatik para çekme kartları olmak üzere, birçok teknolojik yenilikle halkı kendisine çekmeye çalışıyor. Ülkemizde tüketici kredilerinde bankaların yö- neldiği hedef kitle, orta ve üst düzeyde gelir elde eden emekli, işçi ve serbest meslek sahipleridir. Tüketicilerin krediyi en çok kullandıkları mal ve hizmet grubu 1989 yılında konut sektörüne doğru bir kayma olmuştur. Bunun sebebi ise bankaların hangi sektörde talep daralması varsa o sektör mallarının kredilendiril- mesine öncelik vermeleridir. Bireylere yönelik sunulan diğer bir ürün de kredi kartlarıdır. Kredi kartları mal sahibine peşin para ödemeden bir malı satın almaya veya bir hizmetten yararlanmayı sağlayan belgedir. Dünya rakamları ile kıyaslandığında ülkemizde kartlı ödemelrinin sayısının ve kart kabul eden işletme sayısında görülen gelişmeler bu yolla atılan önemli bir adımdır. Kredi kartı kullanımı ile dolaşımdaki kağıt para miktarının azalması ve tasarruf mevduatının artması sağlanmaktadır. Kredi kartı ile yapılan alış-veriş sonucu bunlarla yapılan tüm para hareketleri ekonomik sisteme kaydi olarak girer. Paranın günlük alış-verişlerde yıpranmasından doğan kayıplardan böylece kurtulunabilir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [399]