Grafik iletişiminde sosyo-ekonomik değişkenlerle güdü kaynakları arasındaki ilişki
Abstract
Araştırmada; grafik iletişimin etkili gücünden "İletişim Etkileşim" yoluyla yararlanılması düşünülmüştür. Toplumda Enerji Tasarrufu bilincini yaratmada esas alınacak sloganların seçimi, bireyin güdü kaynaklarını test etmekle saptanmaya çalışılmıştır. Toplumda Enerji Tasarrufu bilincinin oluşturulması, bireyin güdülenmesi ile gerçekleşebilir. Bu güdülenmede Grafik Sanatların uyaran olarak kullanılması düşünülebilir. Grafik iletişiminin özellikle gözönünde bulundurulduğunda, Enerji Tasarrufu bilincinin yaratılmasında etkili olması beklenmektedir. Bu yapılırken araştırma bulgularına dayalı olarak Enerji Tasarrufu konusunda bireyin ülke ve kendi ekonomisine katkısından hareket edilebilir, ya da bireyin akılcı duygularına hitap edilebilir, daha başka kaynaklarından yararlanılabilir. Güdü kaynaklarının etkinliği ve bu etkilenmede cinsiyet, yaş öğrenim durumu, görev statüsü, medeni hal, ailenin fert sayısı, gibi sosyo-ekonomik değişkenler farklılık yaratmakta mıdır? Bu sorulara yanıt aramak için Eskişehir Anadolu Üniversitesi çalışanlarından 100 denek üzerinde anket düzenlenmiştir. Örnekleme giren 100 denek, Basit Tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmada deneklere sosyo-ekonomik düzeylerinin belirlenmesi için sekiz soru sorulmuştur. Ayrıca, güdü kaynakları dışında, grafiğin etkinliğini yansıtan diğer değişkenler kontrol altına alınarak verilen dört afişin en çok etkilenene "1" sonrakine "2" vermek suretiyle 1, 2, 3 ve 4 şeklinde numaralanması deneklerden istenmiştir. Toplumda Enerji Tasarrufuna katkıda bulunma bilincinin nasıl oluşturulabileceği konusunda yapılan bu araştırma sonucuna göre sosyo-ekonomik değişkenler ile güdü kaynakları arasındaki ilişkinin toplumda sıklıkla anlamlı bir fark oluşturmadığı gözlenmiştir. Ankette, Eskişehir Anadolu Üniversitesi çalışanlarından oluşan 100 kişilik grubun tercih sıralamasında ulusal çıkara hitap eden afişin ön sırada yer aldığı belirlenmiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [79]