Sinemada anlam yaratma
Abstract
Sinemada anlamın nasıl oluştuğunu incelemek oldukça kapsamlı bir konu. Bir araştırmanın sınırları içinde bu konuyu incelemek olanaksız. Bundan dalayı araştırmayı parçaüstü birimlerle sınırladık. Zamanda ve uzamda yer kaplamamasında karşın anlamı doğrudan etkileyen öğelere parçaüstü birimler adını veriyoruz. Sözlü dilin parçaüstü birimleri vurgu, ton, vb. gibi ses olgulara. Sinema dilininkiler ise renk, alıcı devinimi ve geçişler. Sinema dilinin parçaüstü birimlerinin incelemeden önce görsel göstergenin doğasını açıklamaya çalıştık. Bunun için gösterge üzerine kuram oluşturan kuramcıların düşüncelerini açıklamaya çalıştık. Daha sonra görüntüsünün biçimini açıklamaya çalıştık. Çünkü sinemada yan anlamı belirleyen biçim. Parçaüstü birimlerse biçimin öğeleri. Parçaüstü birimlerle çok değişik anlamlar yaratmak olanaklı. Yalnız anlamın açıklanmasında kültür önemli rol oynuyor. Yönetmen parçaüstü birimleri kullanmada ne denli özgürse de onları açımlamada o denli özgür. Bundan dolayı parçaüstü birimlerin açımlanması belirli bir kültürel ortama ve belirli bir döneme bağlı. Bu durumda film çok değişik okumalara yol açıyor. Kimi kez de metin belirli bir parçaüstü birime değişik bir anlam kazandırabiliyor. Bu durumda izleyici anlamı filmin bağlamından ötürü oluşturmak zorunda. Araştırmanın sonunda anlam nereden kaynaklanırsa kaynaklansın sinemanın yapısı gereği düzgülerin ötesinde bir dil olduğunu gördük.
Collections
- Tez Koleksiyonu [53]