Kitle iletişim çözümleme yöntemlerinden toplumbilimsel çözümleme yöntemi açısından reality show programlarının incelenmesi : Sıcağı Sıcağına Programı örneği
Abstract
Türkiye'de televizyonun gelişimi ile birlikte 1990 sonrası kar ve ticari amaç güden özel televizyon kanalları ortaya çıkmıştır. Bu özel televizyon kanalları, kar paylarını ve izlenebilirlik oranlarını artırmak için popüler kültürün bir yansıması sayılan ''Reality Show'' program türlerini oluşturmuşlar ve programları izleyici kitleye sunmuşlardır. Bu programların televizyon kanallarında yayınlanmasında gözle görülür bir artış olduğu söylenebilir. Bu artışla birlikte reality show programlarında konu ve içerik açısından rekabet, kar ve izlenebilirlik oranının artırma düşüncesi ile farklılıklar oluşmuştur. Reality showların sözcük anlamının dışına çıkarak, izleyiciye kan ve şiddet öğelerini ortaya çıkaran ve yoğun olarak işleyen programlar sunduğu gözlenmiştir. Salt kar amacı güden, rekabeti sağlayan ve izlenebilirlik duyguları ile hazırlanan bu programlar izleyicilerin evlerine ve günlük yaşamlarına, kan, vahşet, tecavüz gibi şiddet öğelerini rahatça sokmuş ve bu öğelerin izleyicide, günlük yaşamın bir parçası olan sıradan şeyler haline gelmesini sağlamıştır. Vakit geçirme hatta eğlenme amacı ile seyredildiği düşünülen bu programlar kitle iletişim çözümleme yöntemlerinden toplumbilimsel çözümleme baz alınarak incelenmiştir. Örnek alınan ''Sıcağı Sıcağına'' programlarının yapısı ve yer alan toplumbilimsel çözümleme kavramları kullanımlarla birlikte açıklanmaya çalışılmıştır. Toplumbilimsel çözümlemede yer alan bir çok kavramın incelenen programların konu ve olaylarında tespit edilmeye çalışılmıştır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [121]