Feminist eleştiri açısından kadın seyircinin Hıçkırık filmi özelinde melodromla ilişkisi
Abstract
Bu çalışmada melodram türü filmlerin kadın seyirci için ne tür anlamlar barındırdığı konusu feminist bir yaklaşımla ele alınmadan önce, melodram türü anlatılar, genel olarak, birçok boyutuyla, tarihsel ve kültürel arka planıyla ve farklı kuramsal yaklaşımlar açısından betimlenmeye çalışılmıştır. Melodramların, "aile kurumunun onaylanması" merkezde olmak üzere, aşk ve evlilik temalarını işlemesi nedeniyle kadın tüketici kitleyle ilişkilendirildiği düşüncesi temel alınmıştır. Öncelikle, melodramlar, bir kitle kültürü ürünü olarak ele alınmıştır. Daha sonra da genel olarak melodram türü anlatılarda, özelde de Yeşilçam melodramlarında, söz konusu temaların ne şekillerde işlendiği feminist bir perspektifle yorumlanmaya çalışılmıştır. Melodramlarda merkezi öneme sahip olduğu düşünülen aile kurumunun onaylanması temasının kadın seyirci açısından anlamları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu düşünceden hareketle, aile kurumunun, toplumsal, ekonomik, siyası dinamiklerine ve kadının edilgentoplumsal konumundaki işlevine değinilmiştir. Aile temasıyla beraber anılması gereken romantik aşk konusu da ataerkil ideoloji bağlamında ele alınmıştır. Kadın seyircilerin Yeşilçam melodramlarıyla ilişkisi, 1965 yapımı Hıçkırık filmi üzerinden feminist bir yaklaşımla ortaya konulmaya çalışılmıştır. Melodramları ilgiyle takip eden on kadro seyirciyle filmle ilgili görüşmeler yapılmış ve kadro seyircilerin verdikleri tepkiler ve yaptıkları yorumlar, ataerkil değerleri ne şekillerde onayladıklarını ya da bu değerlerle hangi noktalarda çatıştıklarını saptamak üzere değerlendirilmiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [121]