İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerileri ile Bilimsel Epistemolojik İnanç Düzeylerinin İncelenmesi
Abstract
Bu araştırmada, ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri ile bilimsel epistemolojik inanç düzeylerinin öğrenim görülen okul türü ve başarı puanı değişkenleri açısından incelenmesi ve eleştirel düşünme becerileri ile bilimsel epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeline göre desenlenen araştırmaya tabaka örnekleme yöntemi ile belirlenen ikişer resmi ve özel ilköğretim okulunun 6.sınıflarından 166 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verileri Cornell Eleştirel Düşünme Testi Düzey X (CEDTDX) ve Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği (BEİ) ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde t testi, Spearman'ın Sıralama Korelasyon Katsayısı ve Pearson Korelasyon Katsayısı yöntemi ile ANOVA'dan yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda ilköğretim okullarında öğrenim gören 6. sınıf öğrencilerinin CEDTDX testi ve BEİ ölçeğinden aldıkları puanlara göre, eleştirel düşünme beceri düzeylerinin "yetersiz" olduğu, bilimsel epistemolojik inançlar yönünden ise otorite ve doğruluk, bilgi üretme süreci ve bilginin kaynağı alt boyutlarında öğrencilerin orta düzeyde gelişmiş inançlara, akıl yürütme ve bilginin değişirliği alt boyutlarında ise gelişmiş inanca sahip oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri yükseldikçe otorite ve doğruluk ve bilginin kaynağı alt boyutlarına yönelik epistemolojik inançlarının azaldığı; öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri ile bilgi üretme süreci, akıl yürütme ve bilginin değişirliği boyutlarına yönelik epistemolojik inançları arasında anlamlı bir ilişki görülmediği tespit edilmiştir In this research, it is aimed to investigate 6th grade primary school students critical thinking skills and their scientific epistemological beliefs in the sense of school type and success point and to determine the relationship between their critical thinking skills and epistemological beliefs. 166 students from 6th grade level studying at two different public and private primary schools are participated in the research, who are patterned by the relational screening model and cluster sampling. Data of the research is obtained by “Cornell Critical Thinking Skills Test Level X (CEDTDX)” and “Scientific Epistemological Beliefs Scale”. For data analysis, t test, Spearman’s rank correlation coefficient, pearson correlation coefficient and one way analysis of variance (ANOVA) have been utilized. As a result of the research, it is determined according to the scores students made at CEDTDX test and Scientific Epistemological Beliefs Scalethat students’ critical thinking skill levels are “inadequate”, by means of scientific epistemological beliefs, they have moderate beliefs in the authority and truthfulness,, the process of producing knowledge and the subdimension of the sorce of knowledge and they have advanced beliefs in changefulness of the knowledge and reasoning. It is determined that as the critical thinking skills of the students increase, their epistemological beliefs towards the authority and truthfulness and subdimensions of the source of knowledge decrease and no meaningful relationship is observed between the critical thinking skills of the students and the process of producing knowledge, changefulness of the knowledge and reasoning
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiIssue
Özel SayıURI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpZeE1qRTRPQT09https://hdl.handle.net/11421/11008
Collections
- Makale Koleksiyonu [791]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]