Adleryen Grupla Psikolojik Danışmanın Yetersizlik Duygusu ve Psikolojik Belirtiler Üzerindeki Etkisi
Özet
Bu çalışmada üniversite öğrencelerine yönelik Adleryen Yaklaşım çerçevesinde, yetersizlik duygusu ile başa çıkma becerilerini kazandırmayı amaçlayan bir grupla psikolojik danışma programı (Yetersizlik Duygusuyla Başa Çıkma Grupla Psikolojik Danışma Programı-YDP) geliştirilmiş ve programın yetersizlik duygusu ve psikolojik belirti düzeyleri üzerindeki etkisi iki hipotez ışığında test edilmiştir. Deney, plasebo ve kontrol gruplu öntest-sontest-izleme ölçümlü 3x3'lük deneysel model kullanılan çalışmaya 22'si kız, 14'ü erkek toplam 36 gönüllü üniversite öğrencisi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Yetersizlik Duygusu Ölçeği ve Kısa Semptom Envanteri'nden yararlanılmıştır. Hipotezlerin test edilmesinde; grupların kendi içlerinde öntest, sontest ve izleme ölçümleri arasındaki farkın anlamlılığını test etmek için (grup içi) İlişkili Ölçümler İçin Freidman Mertebeler Testi, üç grubun ölçeklerden elde ettikleri öntest, sontest ve izleme ölçümleri puanları arasındaki farkların anlamlılığını test etmek için (gruplar arası) ise İlişkisiz Ölçümler İçin Kruskall Wallis H Testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular geliştirilen programın üniversite öğrencilerinin yetersizlik duygusu ve psikolojik belirti düzeyini düşürmede plasebo ve kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde daha etkili olduğunu göstermiştir. In this study a group counseling program was developed (Group Counseling Program for Cope with Inferiority Feelings-IFP) based on Adlerian approach for university students to gain skills to cope with inferiority feelings. The effect of the program on inferiority feelings and psychological symptoms levels tested in the light of two hypotheses. In the study a 3x3 experimental design with experiment, placebo, control group and pretest, posttest, follow up measurements was used. Thirty-six volunteer university students; 22 women and 14 men have attended study. Inferiority Feeling Scale and Brief Symptom Inventory have been utilized as measurement tools. When testing hypothesis, to test the significance of the difference of pretest, posttest and follow up measurements (within group) Friedman Test for Related Samples, to test the significance of the difference of the pretest, posttest and follow up scores of the three groups (between groups) The Kruskal-Wallis H Test for Independent Samples are used. The findings show that IFP is efficient on lowering the inferiority feelings and psychological symptoms levels of university students significantly when compared to placebo and control groups
Kaynak
Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik DergisiCilt
5Sayı
42Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpJMU1UZzJOZz09https://hdl.handle.net/11421/11059
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [791]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]