Diyakronik Perspektiften Türkiye'de Yabancı Dil Olarak Almanca Örneğinde Ders Kitapları Sorunsalı
Abstract
Günümüzde bilim ve teknolojide yaşanan hızlı değişim ve dönüşümler öğretim aracı olarak ders materyallerinin zenginleşmesinde önemli rol oynamaktadır. Yaşanan bu gelişmelere rağmen klasik teknolojilerin bir ürünü sayabileceğimiz ders kitaplarının kullanılması ve halen tasarım sorunlarının bilimsel açıdan irdelenir olması ilginçtir. Çalışma alanı olarak yeni olmamakla beraber ülkemizde elde edilmiş verilerin değerlendirilmesi ve sonuçların ders kitabı tasarımlarına yansıması oldukça uzun zaman alan bir süreç durumundadır. Bu çalışma kapsamında, yabancı dil olarak Almanca öğretiminde kullanılan ders kitapları sorunlarına, yabancı dil öğretiminde klasikleşmiş fakat güncelliğini hala korumakta olan ders kitaplarından elde edilen tespitler göz önünde bulundurularak yaklaşılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Almanca ders kitaplarında yaşanan tasarım sorunları tarihsel bir çerçevede ele alınmıştır. Yeni tasarımların verimliliği geçmişte gerçekleştirilen tasarımların tekrar gözden geçirilmesi ve olumlu; olumsuz yönlerinin irdelenmesi ile mümkün olacaktır. Çalışmada, materyal tasarımı ve öğretim araçları alanında klasik kaynaklara atıflar yapılmaya, ülkemiz yabancı dil öğretim materyalleri alanında kuramsal çerçevedeki çalışmalar için bir referans kaynağı oluşturulmaya çalışılmıştır. In an era of technological development it is interesting that technology contributest to the enrichment of the course materials that the course books, which can be seen as products of classical technologies, their usage and design issues are still considered as object of scientific examinations. This research field is not to happen to be a new one but the reflection of in our country obtained data results for the textbook design is a quite timeconsuming process. Course materials design as an academic work area is for the textbook designers not only to closely follow up for the understanding of contemporary approaches to textbooks it is also an portrayal of how the benefits will be gained in the design of today's perspective. To approach the problems of foreign language textbooks in case of Textbook which are used for German as Foreign Language teaching, is in this context because of the uniqueness regarding foreign language textbooks a classic but still containing to date findings theme with the aim to compile the sources. The problems in the design process of course books used in teaching German as a foreign language are presented in a historical context. The efficiency of new designs will be possible with the revision of designs realized in the past and the examination of their negative and positive aspects. Much as technological developments are a cause for taking course books to the Museum of Education tools, the used design and didactic approaches in the past will also be important for digital materials in the future. With this paper a portrayal of a historical overview is tried to be given, while references to classical sources in the research field of material design and teaching tools are made and reference source for the study of the theoretical framework in the field of foreign language teaching materials of our country have been tried to be effectuated.
Source
Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü DergisiVolume
0Issue
19URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpRMU9EQXlNZz09https://hdl.handle.net/11421/11239
Collections
- Makale Koleksiyonu [791]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]