Factors Contributing to Secondary School Dropouts and the Dropouts’ Socioeconomic Profiles: Şanlıurfa Sample
Abstract
The purpose of this study is to determine the factors that cause students drop out of school in secondary education. This is a descriptive survey study and the quantitative research method was employed. 2985 secondary school dropouts participated in the study and the data was collected through “Secondary School Dropout Questionnaire”. According to the findings, participants had to drop out because of financial problems, failure, absenteeism, enrolling to open education, family problems, disliking the school, having problems with teachers and administrators, studying for university entrance exam, health problems, marriage, the idea that attending the school is unnecessary, migration, having to take care of parents in need, and disciplinary penalties. Based on the findings, it is suggested that especially school administrators and teachers, all practitioners and decision-makers need to give priority to school dropout problem. In addition, for student, teacher and administrators, curricular and extracurricular activities and programs to reduce school dropout should be prepared and put into practice. Keywords: School dropout, secondary education, student, socioeconomic Öz Bu çalışmanın amacı ortaöğretimde okul terkine neden olan faktörlerin belirlenmesidir. Araştırma betimsel tarama modelinde tasarlanmış ve nicel araştırma yöntemiyle veriler elde edilmiştir. Ortaöğretim düzeyinde okulu terk eden 2985 katılımcıdan veriler araştırma kapsamında geliştirilen Ortaöğretim Okul Terki Anketi ile toplanmıştır. Katılımcıların maddi imkânsızlık, başarısızlık, devamsızlık, açık lisede istenilen bölümün okunması, ailevi engeller, okulu sevmeme, öğretmenlerle ve okul yöneticileriyle sorun yaşama, üniversite sınavına hazırlanma, sağlık sorunları, evlilik, okula örgün devam etmeyi gereksiz bulma, taşınma, bakıma muhtaç ebeveynlere bakma ve disiplin cezası alma gibi nedenlerden dolayı okulu terk ettikleri belirlenmiştir. Okul yöneticileri ve öğretmeler başta olmak üzere tüm uygulayıcı ve karar alıcıların okul terkini öncelikli olarak ele alması, okul terkini azaltıcı müfredat içi ve dışı etkinliklere ilişkin öğrenci, öğretmen ve yönetici programlarının hazırlanarak uygulamaya konulması önerilmiştir.
Source
Kuram ve Uygulamada Eğitim YönetimiVolume
24Issue
2URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWprM09UZ3pNdz09https://hdl.handle.net/11421/11293
Collections
- Makale Koleksiyonu [791]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]