Çağdaş Türk edebiyatında görsel Şiir
Abstract
Gerek Osmanlı gerekse çağdaş Türk şiirinde geleneksel dize
algısının bozularak görselliği ön plana alan birçok ürünün verilmesi dikkat çekicidir. Söz konusu ürünlerin değerlendirilmesinde ve adlandırılmasında edebiyat araştırmacıları somut
şiir ve görsel şiir kavramlarından yararlanmışlardır. Bu yazıda
ise görsel şiir kavramı, şiirde görsel yapıyı ön plana çıkaran her
türlü örneği içeren bir üst başlık şeklinde kullanılarak çağdaş
Türk edebiyatında söz konusu çerçevede yazılmış şiirlerin dört
başlıkta sınıflandırılması için uğraş verilecektir. İlk etapta okurun otomatikleşmiş şiirsel algısını farklılaştıran ve doğadaki
nesneleri okura daha iyi duyumsatmayı amaçlayarak görselliği
öne çıkaran şiirler, Rus Biçimcilerinin farklılaştırma (yadırgatma) kavramıyla ele alınacaktır. İkinci olarak şiirde görselliği
ideolojilerini daha iyi anlatmak için bir araç olarak kullanan
şairlerin çabaları Bertolt Brecht’in yabancılaştırma etkisi kavramıyla ilişkilendirilecektir. Sözcük, hece ve harfler aracılığıyla
şiirde görsel yapıyı öne çıkaran şairlerin ürünleri, somut şiir
olarak vasıflandırılacaktır. Son olarak fotoğraf, resim ve sinema gibi görsel sanatların kullanıldığı şiirler görsel şiir olarak
adlandırılacaktır. Böylelikle geleneksel dize algısının dışına çıkarak görsel yapıyı önceleyen şiirlerin yazılma amacı ve nitelikleri bakımından çeşitlilik gösterebileceği ve bu nedenle bahsedilen ürünlerin farklı adlandırılması gerektiği ortaya konulmaya çalışılacaktır. It is interesting to observe that many works have been produced
in both Ottoman and Turkish poetry through the deconstruction
of the traditional perception of the poetic line and the foregrounding of visuality. In evaluating and naming of such poems,
scholars have used such terms as concrete poem and visual poem.
In this article the concept of the visual poem will be used as a
general definition which includes all kinds of samples featuring
visual structure in poetry. Poems in modern Turkish literature
written in this frame will be classified under four different titles.
Firstly, a group of poems will be evaluated by using the Russian
Formalists’ concept of “differentiation” (ostranenie). Such poems
differentiate readers’ routine perception of poems and aim at
making readers feel objects in nature in a better way by featuring
visuality. Secondly, the attempts of some poets to express better
their ideologies by using visuality will be associated with Bertolt
Brecht’s “alienation effect” (verfremdungeffekt). Thirdly, the
works of poets featuring visual structure via words, syllables and
letters will be defined as concrete poems. Finally, poems consisting of such visual arts as the photograph, painting and cinema
will be called visual poems. Thus it will be revealed that poems
outside the traditional line structure and featuring visual structure
can be differentiated according to their purpose of writing and
character. In this frame it will also be asserted that such poems
should be named differently in different cases.