Ergenlerin problemli internet kullanım düzeylerinin yordayıcıları
Abstract
Günümüzde, internetin sağlıksız kullanımı bireylerin yaşamlarında çeşitli problemlere yol açabilmektedir. Nitekim, internet bağımlılığı ergenler arasında önemli bir risk faktörü haline gelmiştir. Bu araştırma ergenlerin problemli internet kullanım düzeyleri ile cinsiyet, devam ettikleri okul türü, sınıf, başarı düzeyi, aileden ve arkadaşlardan algıladıkları sosyal destek düzeyleri ve haftalık ortalama internet kullanım süresi arasındaki ilişkileri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Yöntem: Araştırma, Eskişehir il merkezindeki resmi liselere devam eden 307 lise öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği, Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ve Kişisel Bilgi Anketi yoluyla elde edilmiştir. Sonuçlar: Çoklu regresyon analizi sonuçları; internet kullanım süresinin, sınıf düzeyinin ve okul türünün problemli internet kullanımının önemli yordayıcıları olduğunu göstermiştir. Tartışma: Araştırma bulguları; ergenlerin internet kullanım süresinin yüksek olmasının, lisenin ilk yıllarına ve endüstri meslek lisesine devam etmelerinin onların problemli internet kullanımı geliştirmelerinde önemli risk faktörleri olduğunu göstermektedir. Etkili rehberlik hizmetlerinin ve müdahale stratejilerinin geliştirilmesinde bu faktörlerin dikkate alınması önemli katkılar sağlayabilir. Objective: Misuse of internet can lead to various problems in individuals' lives. Thus, internet addiction has become an important risk factor for youth. The present study aims to determine the relationship between Turkish adolescents' problematic internet use and gender, school types, grade, achievement levels, perceived social support from family and friends and weekly average Internet use duration. Method: The study was carried out with 307 students enrolled in public high schools in Eskişehir. The data was obtained with Problematic Internet Use Scale, Perceived Social Support Scale and Information Questionnaire. Results: The multiple regression analysis showed that the duration of Internet use, grade and school type were signifi cant predictors of problematic internet use. Discussion: The findings revealed that the adolescents' longer duration of internet use, attending junior grades of high school and vocational high schools are important risk factors which are associated with problematic internet use. Taking these factors into consideration can provide signifi cant contributions in the development of effective guidance services and intervention strategies.
Source
Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı DergisiVolume
18Issue
2URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRNeU9ETTRPQT09https://hdl.handle.net/11421/14328