İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları
Abstract
Çevre eğitimiyle çevreye duyarlı, çevre koruma konusunda olumlu tutum ve davranışlara sahip bireyler yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. Ülkemizde temel ve zorunlu olması bakımından ilköğretim, çevre eğitiminde büyük önem taşımaktadır. İlköğretimde uygulanan çevre eğitiminde, öğrencilere bilgi vermekten öte tutum ve davranış değiştirme boyutuna öncelik verilmesi gerekmektedir. Bu nedenle, öğrencilerin tutumları ve tutumlarını etkileyen etmenler bilinmelidir. Yapılan araştırma, ilköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen "İlköğretim Öğrencileri Çevre Tutum Ölçeği (İÇTÖ)" ile toplanmış ve verilerin çözümlenmesinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin tutumları, cinsiyet, akademik başarı düzeyi, baba ve annenin eğitim düzeyi ve ailenin gelir düzeyi gibi bağımsız değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin çevreye yönelik tutumlarının cinsiyet ve akademik başarı düzeyine göre farklılaştığı görülürken, baba ve annenin eğitim düzeyi ve ailenin gelir düzeyine göre farklılaşmadığı saptanmıştır. The purpose of the environmental education is to educate individuals as environment friendly persons who are sensitive to their environments and who have positive attitudes and behaviors towards environmental issues. Due to its being compulsory and main education in our country, the elementary education conveys great importance in terms of teaching environmental issues. Instead of transmitting core information on the environmental issues in elementary education, the students should be encouraged to gain necessary upbringing and attitudes concerning the environmental issues. Hence, it would be very beneficial to determine the factors which affect the attitudes of the students on the environmental issues. Regarding this fact, the present study intended to examine and figure out the elementary students' attitudes towards the environmental issues. The data of the study is gathered through a questionnaire entitled "Environment Attitude Questionnaire for Elementary School students" whi ch was developed by the researcher. The gathered data were analyzed by means of SPSS software program. The independent variables of the research are, Gender Academic success levels, Educational backgrounds of the fathers and mothers, and economi cal conditions of the parents; whereas, the attitudes of the elementary students were defined as the dependent variable. The results reveled that the gender and the students' academi c success levels prove signifi cant di fference on the attitudes of the students, whereas, educational backgrounds and economi cal conditions of the parents do not have any signifi cant effect on the attitudes of the students towards environmental issues.
Source
İlköğretim Online (elektronik)Volume
6Issue
3URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TnpjMk1qZzQ=https://hdl.handle.net/11421/14478
Collections
- Makale Koleksiyonu [233]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]