Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançları ve bilişbilgilerine ilişkin görüşleri
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançları ve bilişbilgilerine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu amaca yönelik olarak araştırma nitel araştırma yöntemi benimsenerek gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcılarının belirlenmesinde maksimum çeşitlilik örneklemesinden yararlanılmış, cinsiyet, sınıf ve not ortalaması gibi değişkenler açısından çeşitlenmeye çalışılan Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenin gören 20 öğrenci araştırmanın katılımcılarını oluşturmuştur. Araştırma verileri betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, sınıf öğretmeni adaylarının bilginin genel olarak yaşantılarla ve çabayla elde edildiğini, bir gereksinim olduğunu ve zihinsel süreçlerle ilişkili bir kavram olarak nitelendirdikleri, öğrenmeyi sosyal çevrede yaşantılarla gerçekleşen, çaba gerektiren ve zaman alan bir süreç olarak açıkladıkları ve öğrenmede motivasyon, özgüven gibi kişisel niteliklerin de etkili olduğunu düşündükleri bulunmuştur. Ayrıca sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançları ve bilişbiligilerine ilişkin görüşleri karşılaştırıldığında bilgiyi ve öğrenmeyi çevredeki yaşantılarla ilişkilendirerek açıklayan öğrencilerin öğrenme stratejilerini kullandıkları ve kimi öğrencilerin ise kendi öğrenmelerini izledikleri yönünde sonuçlara da ulaşılmıştır. Epistemological beliefs defined as individuals' subjective beliefs about what knowledge is and how knowing and learning occurs. Metacognition explained as students' supervisions of the activities performed on their learning can be considered as basic factors of learning to learn. In this study, it's critically aimed to determining opinions of primary school teacher trainees' metacognition and epistemological beliefs. In collecting, analyzing and interpreting the data, qualitative research methodology were used. Participants were determined with the maximum variation (heterogeneity) sampling technique. Data used in this study were collected from twenty volunteer primary school teacher trainees with semi-structured interview forms developed by the researchers. The study revealed that participants who explained learning as effort rather than ability and had awareness about metacognition.
Source
İlköğretim Online (elektronik)Volume
9Issue
1URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRBeE1UWXlNZz09https://hdl.handle.net/11421/14514