Öğretmen Yeterlik Ölçeği Türkçe Uyarlaması, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Abstract
Öğretmenlerin kendi yeterliklerine yönelik görüşlerini değerlendirmeye yönelik olarak Gibson ve Dembo (1984) tarafından geliştirilen ve daha sonra Guskey ve Passaro (1994) tarafından yeniden gözden geçirilen Öğretmen Yeterlik Ölçeği’nin (Teacher Efficacy Scale) Türkiye’de Türk öğretmenleri ile de kullanılabilirliği bu araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu amaçla, bu çalışmada Öğretmen Yeterlik Ölçeği Türkçe’ye uyarlanmış ve ölçeğin geçerlik ve güvenirliği Türk öğretmenler ile incelenmiştir. Ankara ilinde altı okulda görev yapan öğretmenlerden tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen öğretmenlerden, toplam 120 öğretmen araştırma grubunu oluşturmuştur. Ölçeğin Türkçe’ye uyarlaması yapıldıktan sonra, yapı geçerliği Açımlayıcı Faktör Analizi (Exploratory Factor Analysis) ile incelenmiş, 21-maddelik orijinal ölçekten 16-madde ölçeğin Türkçe versiyonunda iki alt boyutta toplanmıştır. Ölçeğin güvenirlik çalışması Cronbach-Alpha testi ile yapılmış; ölçeği oluşturan toplam 16 maddenin iç tutarlık katsayısı .71, ilk boyutun .71 ve ikinci boyutun ise .73 bulunmuştur. Bulgular, Öğretmen Yeterlik Ölçeği Türkçe versiyonun Türk öğretmenleri ile kullanılabilecek düzeyde geçerli ve güvenilir olduğunu göstermekte, araştırma ile ilgili sınırlılıklar tartışılmaktadır. The purpose of this study was to analyze the validity and reliability features of the Turkish version of the Teacher Efficacy Scale developed by Gibson & Dembo (1984) and revised by Guskey & Passaro (1994) for assessing teachers' sense of efficacy. Participants of the study were 120 Turkish teachers in six schools in Ankara. Principal Components Analysis (PCA) was conducted to examine the construct validity of the scale. Sixteen of the 21 items were loaded on the two factors. The first factor included 7 items regarding personal teaching efficacy or internal factors and the second factor included 9 items regarding general teaching efficacy or external factors. The analysis of the internal consistency of the 16-item scale yielded .71 alpha for the whole scale, .71 alpha for the first factor, and .73 alpha for the second factor. These findings revealed that 16-item Turkish version of the Teacher Efficacy Scale has valid and reliable features and can be used with Turkish teachers.
Source
Eurasian Journal of Educational ResearchVolume
0Issue
16URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpnMk5URXg=https://hdl.handle.net/11421/14569
Collections
- Makale Koleksiyonu [233]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]