Kaynaştırma sınıfında iş birliği ile öğretim uygulamalarına bakışın fenomenolojik analizi
Abstract
Başarılı kaynaştırma uygulamaları için özel gereksinimli olan ve olmayan öğrenciler ile sınıf öğretmenlerine özel eğitim destek hizmetlerin sağlanması gerekmektedir. Öğretmenlerin gerçekleştirdikleri uygulamalar hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi ileriki uygulamaların planlanmasında ve başarısında önemlidir. Eylem araştırması olarak desenlenen bu makalede, iş birliği ile öğretim yaklaşımının uygulandığı kaynaştırma sınıfında hizmet veren özel ve genel eğitim sınıf öğretmenlerinin gerçekleştirdikleri uygulamalara hazırlık aşamasına, planlama toplantılarına ve uygulama süreçlerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya katılanlar, özel eğitim öğretmeni olarak araştırmacı, bir kaynaştırma sınıfı öğretmeni ve bu sınıfın öğrencileridir. Araştırmada sınıf öğretmeni ile gerçekleştirilen yarı-yapılandırılmış görüşmeler, uygulamalara hazırlık amacıyla yapılan planlama toplantıları ve araştırmacı tarafından yazılan yansıtmalı günlük veri kaynaklarından yararlanılmıştır. Veriler tümevarım analiziyle ve fenomenolojik bakışla analiz edilmiş, elde edilen bulgular alanyazınla karşılaştırılarak tartışılmıştır. Sonuç olarak sınıf öğretmeni araştırma sürecine gönüllü katılmış ve yapılan görüşmede sınıf uygulamalarında herhangi bir sorun yaşamadığını dile getirmiştir. Öğretmen birlikte planlama toplantılarını gerçekleştirmenin önemine değinmiş ancak süreçte toplantılara yeterli zaman ayırmamış veya gerçekleştirilecek derslerle ile ilgili detaylı bilgiler verememiştir. Bu nedenle ders uygulamaları sürecinde özellikle öğretmenlerin rol ve sorumlulukları gibi konularda belirsizlikler yaşanmıştır. Öğretmen, iş birliği ile öğretim yaklaşımının modellerinin hepsinin kaynaştırma sınıfl arında uygulanabileceğini dile getirmiş diğer yandan bu tür uygulamaların kendisi için yeni olmadığını, araştırma sürecinin kendisine hiçbir katkı sağlamadığını dile getirmiştir. It is necessary to provide students both with and without special needs and the classroom teachers with special education support services in order to achieve successful inclusion applications. Th e determination of teachers' opinions about the applications they carry out is important in the planning and achievement of the future applications. Th e purpose of this article which was designed as an action research was to analyze the opinions of special and general education teachers, working in inclusion classes based on co-teaching approach, about the preparation stage for the application, planning meetings and applications they carried out. Research participants were composed of a researcher who is a special education teacher, a classroom teacher and second grade students. In the scope of the research, semi-structured interviews were conducted with the classroom teacher; planning meetings were arranged with the aim of preparing for the applications; and refl ective daily data sources compiled by the researcher were utilized. Th e data were analyzed from a phenomenological perspective via inductive analysis. Th e findings were compared with those recorded in the related literature and were discussed. Consequently, classroom teacher voluntarily participated in the research process and stated that there was no problem about classroom applications. Th e teacher declared the importance of planning meetings, however, did not allocate suff icient time for meetings and did not give details about the lessons. Th erefore, ambiguities were recorded lesson applications about the role and responsibilities of teachers. Th e teacher stated that all co-teaching approaches can be applied in inclusion classes however stated that these applications were not so new for her and this process could not have any contributions to her.
Source
Kuram ve Uygulamada Eğitim BilimleriVolume
10Issue
1URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRBME5EUXpNdz09https://hdl.handle.net/11421/15138
Collections
- Makale Koleksiyonu [156]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]