Sınıf öğretmeni adaylarının geometrideki zihinsel alışkanlıkları
Abstract
Zihinsel alışkanlıklar, bireylerin bilgi birikimlerindeki kavramları ve ilkeleri ilişkilendirmesidir. Zihnin geometrik alışkanlıkları ise geometrik kavramların uygulanmasını ve öğrenmesini destekleyen üretici düşünme yolları olarak tanımlanabilir. Sınıf öğretmenleri adaylarının alışkanlıklarının belirlenmesi, onların yetiştirecekleri öğrencilerinin geometrik düşünmelerinin gelişimini etkileyeceğinden dolayı oldukça önemlidir. Bu önem doğrultusunda, bu çalışmada, sınıf öğretmeni adaylarının geometrideki zihinsel alışkanlıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği programı 3. sınıfında öğrenim gören 57 öğretmen adayı ile gerçekleştirilen bu çalışmada, veriler çevre ve alan kavramları ile ilgili dört açık uçlu geometri problemi ile toplanmıştır. Toplanan veriler zihnin geometrik alışkanlıkları kuramsal çatısının bileşenleri doğrultusunda, betimsel analizin aşamalarına uygun biçimde analiz edilmiştir. Sınıf öğretmeni adaylarının çevre ve alan problemlerindeki geometrik düşünme yollarını ortaya koyan bu çalışma sonucunda, adayların geometrideki zihinsel alışkanlıkların göstergeleri olan bileşenler bağlamında farklı düşünme yollarına sahip olmadıkları belirlenmiştir. Diğer taraftan, adayların problemleri uygun biçimde analiz edemedikleri, akla ilk gelen fikre dayalı olarak davrandıkları, ancak bu eylemlerini bütüne taşıyamadıkları dolayısıyla geometrideki zihinsel alışkanlıklarının istenilen düzeyde olmadığı görülmüştür. Geometric habits of mind are productive ways of thinking that support learning and using geometric concepts. Identifying primary school teacher candidates' geometric habits of mind is important as they affect the development of their future students' geometric thinking. Therefore, this study attempts to determine primary school teachers' geometric habits of mind. Participants were 57 primary school teacher candidates in their third year studying Primary School Education in a Faculty of Education at a state university in Turkey. The data were collected through four open-ended geometry problems on concepts of perimeter and area. The collected data were then analyzed based on the theoretical framework of the components of geometric habits of mind and in accordance with the stages of descriptive analysis. The results showed that the primary school teacher candidates did not possess different ways of thinking about the components indicating geometric habits of mind. The study also found that the candidates could not analyze the given problems appropriately and acted on the first idea they came up with, but they were unable to apply these actions on the problem and, therefore, their geometric habits of mind were not at the desired level.
Source
Kuram ve Uygulamada Eğitim BilimleriVolume
14Issue
3URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRZMk5URTRPQT09https://hdl.handle.net/11421/15233
Collections
- Makale Koleksiyonu [147]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]