Beşinci Sınıf Öğrencileri Arasındaki Dijital Bölünmenin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Diyarbakır İli Örneği
Abstract
Eğitsel açıdan öğretmenler ve öğrenciler arasındaki dijital boşluk olarak açıklanabilen dijital bölünme, genel olarak bireyler, gruplar ve toplumlar arasındaki Bilgi ve İletişim Teknolojileri [BİT] erişim ve kullanım farklılıkları olarak tanımlanmaktadır. Bu araştırmada, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin BİT erişim olanakları ve kullanım durumları ile BİT kullanım amaçlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, Diyarbakır ilinin Bağlar, Yenişehir, Kayapınar ve Sur merkez ilçelerinde bulunan okullarda öğrenim gören 539 ilköğretim beşinci sınıf öğrencisinden elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir. Tarama modelindeki bu araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan 'BİT Erişim Olanakları ve Kullanım Anketi' aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde betimsel istatistik tekniklerinden ve non-parametrik testlerden yararlanılmıştır. Bu araştırmada, öğrenciler arasında, BİT erişim olanakları ve kullanım durumu açısından dijital bölünme olduğu belirlenmiştir. Bunun dışında cinsiyet, aynı evde yaşayan kişi sayısı, anne-baba çalışma durumu, anne-baba ve kardeşin bilgisayar ve/veya internet kullanım durumu değişkenlerinin, araştırmaya katılan ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin BİT kullanım amaçlarıyla ilişkili olduğu saptanmıştır. An Investigation of Digital Divide among Fifth Grade Students in Terms of Various Variables: Diyarbakır Case. Digital divide concept, explained as digital gap among teachers and students in terms of education, is generally defined as differences in access to and usage of Information and Communication Technologies [ICT] among individuals, groups, and communities. The purpose of this study is to investigate fifth grade students\' ICT access facilities, and usage status and ICT usage purposes. This research was carried out with data obtained from 539 primary students of fifth grade in primary schools of Bağlar, Yenişehir, Kayapınar and Sur central districts in Diyarbakır. The data were collected by 'ICT Access Facilities and Usage Questionnaire' developed by researchers. Techniques of descriptive statistics and non-parametric tests were used to analyze the data. Results of this study suggest that there is a digital divide in terms of ICT access facilities and usage status among students. Gender, the number of households, parents' working status, parents' and siblings' computer and/or internet usage status are associated variables with primary school fifth grade students' ICT usage purposes.
Source
Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiVolume
8Issue
1URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpVek9UZzBOQT09https://hdl.handle.net/11421/15264
Collections
- Makale Koleksiyonu [147]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]