Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf dışı öğrenmeye ilişkin görüşleri
Abstract
Sınıf dışı öğrenme öğrencilerin içinde yaşadıkları toplumu, doğayı ve dünyayı anlamlandırmaları için onlara somut deneyimler yaşama olanağı sunan bir yaklaşımdır. Genellikle çevre eğitimi kapsamında yararlanılan sınıf dışı öğrenme etkinlikleri öğrencileri demokratik toplumun etkin bir üyesi olarak yetiştirmeyi amaçlayan sosyal bilgiler dersi için de önemlidir. Bu çalışmanın amacı sınıf dışı öğrenme konusunda sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesidir. Nitel araştırma yaklaşımına dayalı olarak desenlenen araştırmaya Eskişehir il merkezindeki alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeydeki okullarda görev yapan 15 sosyal bilgiler öğretmeni katılmıştır. Araştırma verileri yarı-yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmış, veriler betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir. Araştırmada alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzey okullarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerine ilişkin bulgular ayrı ayrı ele alınarak sunulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre genel olarak öğretmenler sosyal bilgilerin içeriğinin sınıf dışı öğrenmeye uygun olduğu görüşündedir. Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı öğrenmede öne çıkan konular tarih konuları, coğrafya konuları, yerel yönetimler, çevre konuları, yardımlaşma ve meslekler biçimindedir. Sosyal bilgiler dersinde gerçekleştirilen sınıf dışı öğrenme etkinlikleri ise il içi ve il dışı geziler, sinemaya gitme, alan uzmanları ve ilgili kişilerle görüşmeler yapma ya da kaynak kişileri okula davet etme olarak belirtilmiştir. Öğretmenlerin sınıf dışı öğrenmede yaşadığı sorunların başında zaman sıkıntısı, öğrencilerin davranış sorunları, ekonomik sorunlar ve bürokratik engeller gelmektedir. Learning outside the classroom help students interpret their society, nature, and the world through concrete experiences. Although learning outside the classroom is usually used for environmental education, it is very important for the social studies course which aims to train students as active members of a democratic society. The purpose of this study is to understand social studies teachers' views on learning outside the classroom regarding the social studies course. 15 social studies teachers from low, middle, and high socio-economic levels schools in Eskişehir participated in this qualitative study. The data of the study were obtained from semi- structured interviews and analyzed using descriptive analysis. According to findings of the study, the social studies teachers believed that content of the social studies course was suitable for learning outside the classroom. History and geography topics, local administrations, environmental issues, cooperation, and professions were mentioned as the main subjects for learning outside the classroom. Outside learning activities were exemplified as organizing trips in and out of province, and going to the cinema, interviewing with experts and resource people, or inviting them to the school. Teachers experienced problems about time and students' behaviors as well as economic problems, and bureaucratic obstacles regarding outdoor learning.
Source
Kuram ve Uygulamada Eğitim BilimleriVolume
13Issue
3URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRRM01UWTJOZz09https://hdl.handle.net/11421/15268
Collections
- Makale Koleksiyonu [147]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]