Zihin özürlü çocuklara oto yıkama becerisi öğretiminde hata düzeltmesi yapılarak gerçekleştirilen eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği
Abstract
Bu çalısmada, Zihin özürlü çocuklara oto yıkama becerisi ögretiminde hata düzeltmesi yapılarak gerçeklestirilen eszamanlı ipucuyla ögretimin etkililigi arastırılmıstır. Aynı zamanda, eszamanlı ipucuyla ögretimin ortam, zaman ve araç - gereçler arası genelleme etkisi ve uygulama sona erdikten birinci, ikinci ve üçüncü haftalardaki izleme etkisi incelenmistir. Arastırmada, yoklama evreli denekler arası çoklu yoklama modeli kullanılmıstır. Arastırma, Eskisehir ilinde bir özel rehabilitasyon merkezinde okuma yazmaya hazırlık sınıfına devam eden 16-20 yasları arasındaki üç erkek ögrenci ile yürütülmüstür. Oturumların tümü bire-bir ögretim düzenlemesi biçiminde gerçeklestirilmistir. Ögretim sırasında sözel+model ipucu bir arada kullanılmıs ve hata düzeltmesi olarak da fiziksel ipucuna yer verilmistir. Beceri, tüm basamakların bir arada ögretimi biçiminde ögretilmistir. Arastırmada hem gözlemciler arası güvenirlik hem de uygulama güvenirligi verisi toplanmıs, eszamanlı ipucuyla ögretimin etkililigi grafiksel analiz kullanılarak belirlenmistir. Arastırma bulguları, hata düzeltmesi yapılarak gerçeklestirilen eszamanlı ipucuyla ögretimin zihin özürlü çocuklara oto yıkama becerisinin ögretiminde etkili oldugunu ve ögretim sona erdikten sonra 1, 2 ve 3 hafta sonra da ögrenilenlerin kalıcılıgının korundugunu gösterir niteliktedir. Farklı ortam, farklı zaman ve farklı araç gereçlerle gerçeklestirilen genelleme oturumlarında üç ögrenci de %100 düzeyinde dogru tepkinin sürdügünü göstermektedir. In this study, the aim of the study is to investigate the effectiveness of simultaneous prompting in teaching car washing to children with mental retardation by correcting error. Furthermore, the generalization effect of simultaneous prompting across settings, time, and materials was examined, and a follow-up observation of the first, second and the third weeks after the fulfillment of the instruction was conducted. Multiple-probe across subjects was used in this study. Three male students (16-20 years of age) with mental retardation attending the preparation course for reading and writing in Eskisehir participated in the study. Sessions of full probe, daily probe, instruction, observation, and generalization were carried out to assess the effectiveness of simultaneous promoting carried out through error correction on teaching how to wash a car to children with mental retardation. All session's occured in one-to-one teaching settings. Verbal probe and modeling were used simultaneously for the instruction, and physical probe was included as error correction. The skill was taught through teaching all the steps involved at the same time. Both inter-observer and procedural reliability data were collected for the study, and the effectiveness of simultaneous prompting was determined on graphic analysis.
Source
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiVolume
10Issue
2URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRJd05UWXdNQT09https://hdl.handle.net/11421/15590
Collections
- Makale Koleksiyonu [134]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]