Ekonomi okuryazarlığı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması
Abstract
Ekonomik gelişmeleri ve bu gelişmelerin etkilerini yorumlayabilme becerisi olarak tanımlanan ekonomi okuryazarlığı içinde yaşadığımız dünyayı anlamamızı kolaylaştırmakta, bireyleri daha akılcı ve katılımcı olmaya yöneltmekte ve ekonomi politikalarının sınırlarını ve potansiyelini anlamamızı sağlamaktadır. Günlük yaşantımızda önemli bir yere sahip olan ekonomi okuryazarlığının ölçümü ve elde edilen sonuçlara göre bireylere yönlendirmelerde bulunulmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda bu çalışmada ekonomi okuryazarlığı ölçeğinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışması için; normal dağılım analizleri, alt % 27 ve üst % 27’lik grup ortalamaları farkına dayalı madde analizi ve faktör analizi yapılmıştır. Ayrıca iç tutarlık katsayısı ve zaman bağlamındaki tutarlığını belirlemek için pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Araştırmaya 355 üniversite öğrencisi katılmıştır. Yapı geçerliği sonuçları ölçeğin toplam varyansın %51.296’sını açıklayan dört faktör yapısına sahip olduğunu göstermiştir. Yapılan tüm analizler sonucunda ölçeğin, üniversite öğrencilerinin ekonomi okuryazarlıklarını ölçmede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu saptanmıştır. Economic literacy can be defined as the ability to interpret the economic developments and the effects of these developments. It also helps individuals to understand the world, the limits and potential of economic policies. In addition, it leads individuals to become more rational and participatory. Measurement of economic literacy and providing people with suggestions based on these measurements are crucial. In this regard, the current study aimed to develop an economic literacy scale through undergraduate students' responses. In order to improve the validity and reliability indices of the scale; normal distribution analysis, item analysis and factor analysis were conducted. Internal consistency and Pearson product moment correlation coefficients were calculated as well. Three hundred fifty five university students participated in the study. Exploratory factor analysis revealed four factors which explained 51.296 percent of the total variance. Additional indices demonstrated that the scale served as a valid and reliable instrument to measure economic literacy among university students.
Source
Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi DergisiVolume
30Issue
1URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRJNU5qRTBOQT09https://hdl.handle.net/11421/19082
Collections
- Makale Koleksiyonu [130]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]