Duygusal zeka boyutunda yazılı medyada görsel tüketim
Özet
Günümüzde medya, görsel okuryazarlık gelişimini etkileyen ve duygusal zekâ iletisi taşıyan önemli bir araç konumundadır. Medyadaki görsel mesajlar, asıl anlamlarının yanında birçok alt ya da yan anlamı da taşıyabilmektedir. Bireyin görerek algıladığı semboller, görüntüler, fotoğraşar ve çizimler duygusal okuryazarlık kazanımında önemli rol oynamaktadır. Görsel mesajlara erişme, çözme, gerçek anlamın dışında altında yatan alt ve yan anlamları ortaya çıkarma yetisi olan görsel okuryazarlıkla, duygusal zekâ gelişimi arasındaki ilişkinin irdelenmesi gerekli bir aşamadır. Medyada yer alan görsel ürünler bireylerin kendi duygularını, gereksinimlerini, hedeşerini tanıması, tercihlerini yapabilmesi ve sahip olduğu şahsi gücün farkına varmasında etkili olabilir. Bireylerin kendini tanımasında, kendi kendini yönetmesinde, yetenekleri doğrultusunda motivasyon sağlamasında, medyadaki görsel ürünlere konu olan insanlar gibi düşünüp davranabilme ya da gördükleri ile empati kurma ve gördüklerine eleştirel yaklaşma konusu bu araştırmanın kapsamı dahilindedir. Bu çalışma, örneklemini gazete okuru olan üniversite öğrencilerinin oluşturduğu ve anket yöntemi uygulanan bir izleyici araştırmasıdır. Basında yer alan fotoğraflara, görüntülere ve bilgilere karşı duygusal zekânın nasıl kullanıldığı bu çalışmada sorun edilmektedir. Nowadays, media are an important instrument affecting development of visual literacy and emotional intelligence. In media, visual messages carry over sub and side meanings along with their main connotation. Visually perceived symbols, images, photographs and drawings by the individuals play an important role in acquiring emotional literacy. Ability to reach, resolve, reveal visual sub and side meanings of the messages behind the main denotation is a progress to be examined between visual literacy and intellect development. Visual media contents help individuals to understand their feelings, requirements, to note their goals, to make their preferences and to recognize their own power. Individuals'self-knowledge, self-administration, self-motivation within the sphere of their own capacity to act, to think and to empathize or criticize the people seen in visual media constitute the scope of this inquisition. This study is an audience survey conducted on a sample of university students, readers of newspapers. Since emotional intelligence affects our individual and social relations, usage of emotional intelligence on pictures, images and information in media have been questioned in this study.
Kaynak
İleti-ş-imCilt
0Sayı
10Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/T1RFMU56QXc=https://hdl.handle.net/11421/19452
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [157]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]