Yayın tarihi için Makale Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 156, listelenen: 1-20
-
Phonological acquisition of Turkish children: Implications for phonological disorders
(1997)The study reported describes the phonological rules typical of normal development of Turkish-speaking children. The processes identified include: reduplication, syllable deletion, consonant deletion, assimilation, cluster ... -
Phonological acquisition of Turkish children: implications for phonological disorders
(Taylor & Francis LTD, 1997)The study reported describes the phonological rules typical of normal development of Turkish-speaking children. The processes identified include: reduplication, syllable deletion, consonant deletion, assimilation, cluster ... -
Okuduğunu Anlamada İşitme Engelli Çocukların Soru Yanıt Stratejilerini Etkin Kullanımı
(2003)Bu makale okuduğunu anlamada soru yanıt stratejilerinin kullanılmasının önemi ve yapılacak uygulamalarda dikkat edilmesi gereken özelliklerin açıklanmasını amaçlamaktadır. Sorulara yanıt verebilen, soru sorma becerisi ... -
Türkiye'de Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Hizmetlerin Yasal Yapılanmasında Avrupa Birliği'ne Uyum Çabalarının Yansımaları
(2003)Türkiye Avrupa Birliği'ne (AB) 1959 yılında üyelik başvurusunda bulunmuştur. 1999 yılında "aday ülke" sıfatını kazanmıştır. AB'nin Kopenhag Zirvesi'nde belirlediği kriterleri karşılamak için de mevzuatta ve uygulamada ... -
Zihin Özürlü Çocukların Okuma Yazma Öğrenmeleri ve Özel Eğitim Öğretmenleri: Yarı Yapılandırılmış Görüşme Araştırması
(2004)Bu araştırmanın amacı, Eskişehir ilindeki eğitilebilir zihin özürlü çocukların devam ettiği bir ilköğretim okulu ve meslekî eğitim merkezindeki özel eğitim öğretmenlerinin zihin özürlü çocukların okuma yazma öğrenmeleri ... -
İşitme Engelli Çocuklarda Okuma Anlama Stratejilerinin Önemi ve Kullanımı
(2005)Okuma sürecinde öğrenilen stratejiler okuyucunun farklı metinleri okuyup anlamasında önemli ve etkilidir. Okuma stratejileri okuma öğrenilirken kullanılan becerilerin edinilebilmesi için gerekli olan tekniklerdir. Farklı ... -
First step to success early intervention program: A study of effectiveness with Native-American children
(2005)This study examined the effectiveness of the First Step to Success (FSS) early intervention program with four Native-American students, their teachers, and their parents on (a) targeted students' problem behaviors, (b) ... -
Developmental variation in children's creative mathematical thinking as a function of schooling, age, and knowledge
(Lawrence Erlbaum Assoc Inc, 2006)Prior researchers reported that children's creativity development displays a nonlinear trajectory. This article investigated the association of age, years of schooling, and domain-specific knowledge in the development of ... -
Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Görüşleri
(2006)Özel gereksinimli çocukların okul öncesi eğitim alması sosyal kabulleri ve topluma kazandırılmaları için zorunludur. Bu zorunluluk Türkiye’de var olan yasalarla da belirlenmiş ve uygulamanın sürdürülmesi kaynaştırma ... -
Zihin Engelli Çocuğu Olan Anne-Babaların Okulda Anne-Baba Katılımına İlişkin Görüşleri
(2006)Bu araştırmanın amacı, zihin engelli çocuğu olan anne-babalarm okulda anne-baba katılımına ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma, Bursa il merkezinde zihin engellilere eğitim ve rehabilitasyon hizmetleri sunan ... -
Gelişim Geriliği Olan Çocuğa Sahip Ailelerin Sosyo-Ekonomik ve Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkiler
(2006)Gelişim geriliği olan çocuğa sahip ailelerinin sosyo-ekonomik ve demografik özellikleri gelecekteki hizmetlerin planlanmasına önemli bilgiler sağlar. Bu çalışmanın amacı, ailelerin sosyo-ekonomik ve demografik özelliklerinin ... -
The effectiveness of a parent education programme offered through distance education about Independent Autistic Children Education Centre (IACEC)
(2007)The purpose of this study was to determine the effectiveness of a parent education program on parents' awareness about the Independent Autistic Children Education Centre (ACEC: in Turkish OCEM). The program was offered ... -
The impact of strategies used in the balanced literacy approach on story grammar acquisition of three Turkish students with hearing loss: An action research study
(2007)This action research study investigated the impacts of teaching strategies based on the balanced literacy approach on story grammar acquisition of three Turkish students with hearing loss. Data were collected from students' ... -
Gelişimsel Geriliği Olan Bireylere Okuldan İşe Geçiş Becerilerinin Kazandırılmasına İlişkin Öğretmenlerin ve Yöneticilerin Görüşleri
(2007)Bu araştırmanın amacı, gelişimsel geriligi olan bireylere, okuldan işe geçis sürecinde iş ve meslek becerilerinin kazandırılmasına ilişkin olarak bir ilköğretim ve iş okulunda çalışan öğretmenlerin ve yöneticilerin görüş ... -
İşverenlerin Zihin Engelli Bireylerin İstihdamlarına İlişkin Görüş ve Önerileri
(2007)Bu araştırmanın amacı; işverenlerin zihin engelli bireylerin (ZEB) istihdamlarına ilişkin görüş ve önerilerinin neler olduğunu belirlemektir. Araştırma ZEB’in çalıştığı işyerlerindeki 20 işverenle gerçekleştirilmiştir. Bu ... -
Turkish parents as teachers: Teaching parents how to teach self-care and domestic skills to their children with mental retardation
(Council Exceptional Children, 2007)The purpose of this study was to determine the effectiveness of a parent training program teaching self-care and, domestic skills to children with mental retardation. The study was conducted with three mothers, their ... -
Test of the three-mathematical minds (M3) for the identification of mathematically gifted students
(2008)In this study, psychometric properties of the test of the three-mathematical minds (M3) were investigated. The M3 test was developed based on a multidimensional conception of giftedness to identify mathematically talented ... -
Metacognitive strategies applied during correcting text-related answers of three students with hearing loss
(2008)The purpose of this paper is to describe the metacognitive strategies applied during the controlling-correcting activities of three hearing-impaired youths' written answers to text-related questions. The data have been ... -
Parents as Teachers: Teaching Parents How to Teach Toilet Skills to Their Children with Autism and Mental Retardation
(Council Exceptional Children, 2009)The purpose of this study was to determine the effectiveness of a parent training program for teaching toilet skills to children with autism and mental retardation. The study was conducted with three mothers and their ... -
An Analysis of Studies Conducted Video Modeling in Teaching Social Skills
(EDAM, 2010)The video model method is an application with evidence basis, defined as watching and taking as a model the target behavior exhibited by the person on the videotape. The video model method is a teaching method that can be ...