Türkiye'de havaaracı bakım faaliyetlerinde dış kaynak kullanımı üzerine bir araştırma
Özet
Günümüzde işletmeler giderek artan bir biçim-de, sadece sahip oldukları yetenek ve becerileri esas alan işlere odaklanmakta, diğer faaliyetleri ise dış kaynaklardan sağlamaktadırlar. İşletmeler dış kaynak kullanımı sayesinde maliyetlerini azaltmakta ve çok iyi bildikleri işler üzerine yoğunlaşabilmektedirler. Bu yöntem, havayolu işletmelerinde de kullanılmaktadır. Havayolu işletmelerinin bu yöntemi sıkça kullandıkları faaliyet alanı ise havaaracı bakım faaliyetleridir. Bu çalışmada Türk Tescilli Havayolu İşletmeleri-nin havaaracı bakım faaliyetlerinde dış kaynak kullanımı uygulaması tüm yönleriyle ele alınarak bu yaklaşımın kullanılıp kullanılmadığı, uygula-maya neden başvurulduğu, hangi bakım faaliyet-lerinin daha çok dışarıdan temin edildiği, uygu-lama ile filo büyüklüğü ilişkisi ve süreçte yaşanan sıkıntılar betimsel olarak açıklanmaya çalışılmış-tır. Temel amacın daha çok yatırım ve bakım maliyetlerini azaltabilmek olduğu, özellikle yeni kurulan ve filo yapıları görece küçük olanların hat bakım dışında hemen tüm bakım faaliyetle-rini dış kaynaklardan sağladıkları görülmüştür. Nowadays, companies have a tendency to focus on their core competencies and contract out other business functions. Companies, by this way, reduce their costs and can focus on their functions that they know very well. Outsourcing is used frequently by the airlines too. The area in which the airlines use this method frequently is aircraft maintenance activities. In this study, all aspects of outsourcing in aircraft maintenance activities of Turkish Registered Airlines are examined. The study searches the responses of the questions if Turkish Registered Airlines uses outsourcing method, why they use outsourcing and which activities are mostly provided from outside. It has also been analyzed the relationship between outsourcing activities and the airline fleet size. Problems experienced in implementation process of outsourcing were also examined descriptively. Turkish Registered Airlines uses the outsourcing method mostly to reduce aircraft direct maintenance and main-tenance investment costs. Startups and the airlines which have relatively smaller fleets provide almost all of their aircraft maintenance activities, except line maintenance, from the external providers.
Kaynak
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler DergisiCilt
7Sayı
1Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRNeU5UYzNOdz09https://hdl.handle.net/11421/22253