Türkiye’de Endüstriyel Tasarımcıda Aranan Niteliklerin Lisans Eğitim Programları Ve Kariyer Siteleri Üzerinden Karşılaştırmalı Analizi
Abstract
Endüstriyel tasarımcı bilinen bir meslek unvanı olmasına rağmen, sektördeki uygulamalar göz önüne
alındığında, mesleğin iş tanımı hala belirsizdir. Endüstri Ürünleri Tasarımı (EÜT) ve Endüstriyel Tasarım
(ET) eğitimi veren kurumlar, mezunlarının sektöre yaptığı katkılarının yanında, piyasayı geliştirmek amacıyla
kendilerini de sürekli gözden geçirmek, eksikliklerini gidermek; sanayinin beklentilerine cevap vermek
durumundadır. Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki Endüstri Ürünleri Tasarımı ve Endüstriyel Tasarım
mezunlarının istihdamında sanayinin, endüstriyel tasarımcı kimliğini nasıl algıladığını, iş tanımları üstünden
tespit edilmesini kapsar. Bu çalışma üç safhada yürütülmüştür: öncelikle derinlemesine bir literatür
araştırmasının ardından, Türkiye’de Endüstri Ürünleri Tasarımı ve Endüstriyel Tasarım lisans eğitimi veren
on üniversitenin mevcut ders programları ve içerikleri incelenmiş, Türkiye’deki yedi web portalındaki 2009
yılı son dört ayı içerisinde yayınlanmış iş ilanları taranıp incelenerek, sanayinin gözündeki endüstriyel
tasarımcısının profili çıkarılmıştır. Bu çalışmanın sonucu, hem tasarım eğitimi ve mesleği hem de mezunların
istihdamında endüstrinin talepleri ve beklentilerinin tatmini açısından önemlidir. Although, “industrial designer” is a well known title, determination of IndustrialDesign as a profession is still
unclear through its application in the sector. The Schools of Industrial Design should constantly revise their
curricula and overview their deficiencies in order to provide a better correlation between their graduates and
the needs of the industry, despite of the immense contribution to the sector, made by their past graduates. The
aim of this study is to ascertain the role of industrial designer from the gaze of industry by analyzing the
specifications stated in the job adverts for the recruitment of Industrial Designers. This study was conducted
in three phases: In the first phase an in-depth literature review was completed. The second phase is dedicated
through identification of Industrial Designer in terms of education institutions. In order to realize this, the
curricula and course contents of Industrial Design undergraduate programs, selected among ten universities
in Turkey were analyzed. The third phase was directed towards an identification of the profile of industrial
designer from the perspectives of industry. Thus the analysis were made through an investigation of the job
opportunities available in the industrial design profession announced in seven major job searching websites
in last 4 months in 2009. The results of this study becomes crucial for all parties, since it helps to satisfy the
recruitment expectations of industrial design education, the industry as well as the graduates.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCollections
- Cilt.11 Sayı.2 [14]