Debussy’nin müziği ve sembolist şiir
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2016Author
Anadolu Üniversitesi, Devlet Konservatuvarı, Müzik Bölümü
0000-0001-8486-3548
Çöloğlu, Mesut Erdem
Metadata
Show full item recordCitation
Çöloğlu, M. E. (2016).Debussy’nin müziği ve sembolist şiir. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6 (2), 150-178.Abstract
Debussy’nin müziğinde sembolist şiir ile empresyonist resmin etkisi, çağdaşı bestecilerin
etkisinden daha belirgindir. Bestecinin sembolizmle ilişkisi kimi müziklerinde sembolist
şiirleri kullanmış olmasıyla sınırlı değildir; sembolist şiir ile Debussy’nin müziği arasında
bir yaklaşım/tasarım benzerliği saptanır. Sembolist şiir ve Debussy’nin müziği, önkabullü
dizgelerin taşıdığı konvansiyonel anlamlardan sıyrılarak bir tür özerklik kazanmış öğelerin, öz niteliklerinden ve birbirleriyle ilişkilerinden doğan bir estetik etki üzerine temellenir. Bu yazıda, sembolist şiirin, çağına göre devrimci sayılabilecek yaklaşımlarının,
Debussy’nin müzikal tasarımıyla benzeştiği noktalar, her iki alanda da okuyucuyu yormayacak bir terminolojik derinlikle değerlendirilecektir. Yazının son bölümünde, yapılan
tespitler Debussy’nin seçilen yapıtları üzerinden örneklenecektir. Te infuence of the symbolist poetry and the impressionist painting on Debussy’s music
is stronger than the infuence of the music of his era. Tis close relation is not limited to
the fact that Debussy composed many pieces on symbolic poems; there exists a similarity
of design between symbolist poetry and Debussy’s music. Both are craving to create their
aesthetic language with components that are freed from the conventional meaning of a
priori systems; they aim the aesthetic efect to be born out from the inner qualities of
the components and their relationships. In this essay, first, the revolutionary aspects of
symbolism will be elucidated using poetry analysis, and then the traces of these issues will
be examined in Debussy’s musical language. For the sake of non-professional readers, the
musical and poetic terminology used in the essay will be limited to a basic level. Te last
part of the article is reserved for a survey of findings on the selected works by Debussy.
Source
Sanat ve Tasarım DergisiVolume
6Issue
2Collections
- Makale Koleksiyonu [42]
- Sayı: 11 (2016) [13]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]