Görsel iletişimde harf olarak rakamların kullanımı ve bunun okunurluğa etkisi
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2017Author
Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Grafik Bölümü
Okur, Çağlar
Metadata
Show full item recordCitation
Okur, Ç. (2017). Görsel iletişimde harf olarak rakamların kullanımı ve bunun okunurluğa etkisi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7 (1), 44-56.Abstract
21. yüzyılda görsel iletişimin sınırlarını genişletmek ve zenginleştirmek anlamında pek çok yeni
tipografik yaklaşımda bulunulmuştur. Bu yeni tarz yaklaşımlar görsel iletişime beklenmedik perspektifer kazandırmıştır. Örneğin grafik tasarımda harfer yerine rakamların kullanılması fikri,
tasarımcıların yeni ifade biçimlerinde bulunmalarını sağlamıştır. Öyle ki, artık harferin, hecelerin veya seslerin yazınsal ifadesi yerine rakamların kullanılmasına aşina olmuş durumdayız.
Günümüzde bu alanda kullanılan 2 farklı yaklaşımla karşılaşmaktayız. İlk yaklaşımın amacı,
rakamların harferle ve hecelerle olan ses benzerliğinden yola çıkmak ve izleyicinin onları sesleri
ifade eden semboller olarak algılamalarını sağlamaktır. İkinci yaklaşım ise rakamların harfere
olan biçimsel benzerliğinden yola çıkmaktır. İzleyicinin rakamları hem oldukları gibi hem de harf
olarak algılamasını sağlamaktır. Bu yaklaşımlar tasarımcılara yeni bir bakış açısı kazandırarak,
tasarımcıları iki ya da daha fazla içeriği aynı anda ifade etme olanağına kavuşturmuştur. Söz
dizimi kurallarının özü evrimleşmiştir. Bu makalenin amacı da harfer yerine rakamların kullanımının bir mesajı iletmede ne kadar etkili olduğunu incelemektir. Dahası okunurluğun bu durumdan nasıl etkilendiğini örnekler üzerinden göstermeye çalışmaktır. Bu makale, harferin yerine
rakamların kullanıldığı örnekleri inceleyen betimsel analize dayalı bir makaledir. İzleyicinin bu
yaklaşımları nasıl algıladığı ve bu yaklaşımın bir mesajı izleyiciye daha etkili nasıl iletebileceği
örneklerle gösterilmeye çalışılacaktır In the 21st century, typography has developed as a means to enrich and broaden the
borders of visual communication providing a wide range of new approaches. Tese new
approaches provide a challenging and unexpected perspective for visual communication,
such as using numbers instead of letters to enable designers to create new ways of expressions. We are indeed familiar with numbers being used to represent letters, syllables
or phonemes. Today we experience two basic approaches in using numbers instead of
letters. Te aim of the first approach is to use numbers as phonetic symbols, and make
the viewer to perceive them in this manner. Second approach uses the shape resemblance
of numbers to the letters. It aims to make the viewer to perceive the numbers as they are
and also as letters. Tese new ways of graphic approaches have opened a new window in
visual communication and enabled designers to express two or more concepts at the same
time. Terefore, the essence of syntax has evolved. Te purpose of this article is to represent the existing design approaches in using numbers as letters and discuss which ones are
favorable to express, introduce or promote a message. Moreover, it aims to evaluate some
examples to investigate how legibility is afected. Tis article is based on a descriptive
analysis to define and sample the existing design approaches of using numbers as letters as
well as how the viewer perceives them and how they should be designed in order to deliver
the message more eficient.
Source
Sanat ve Tasarım DergisiVolume
7Issue
1Collections
- Makale Koleksiyonu [24]
- Sayı: 12 (2017) [13]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]