The association between physical activity participation and social capital, physical self perceptions among adolescents: case of Eskişehir urban
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2018Author
Yılmaz, İlker
Anadolu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı
Yıldızer, Günay
Metadata
Show full item recordAbstract
Bu çalışmanın amacı, Eskişehir kent merkezinde yaşayan adölesanların, fiziksel aktiviteye katılımları ile algıladıkları sosyal sermaye desteği, fiziksel benlik algısı, gelir düzeyi, vücut kitle endeksi ve ebeveyn eğitim düzeyleri arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Çalışmaya 14-18 yaş arasında, öğrenimlerine Eskişehir kent merkezinde devam eden 568 kız ve 659 erkek adölesan katılmıştır. Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi-Kısa Formu, Adölesanlar için Sosyal Sermaye Ölçeği, Fiziksel Benlik Envanteri veri toplama araçlarıdır. Gelir düzeyleri ile ebeveyn eğitim durumları veli onam formları aracılığıyla toplanmıştır. Genel fiziksel aktiviteye katılım (GFAK) ve orta-yüksek şiddetli fiziksel aktiviteye katılım (OYŞFAK) ikili bağımlı değişken olarak ki-kare ve ikili lojistik regresyon testlerine dâhil edilmiştir. Ki-kare test sonuçlarına göre erkekler GFAK ve OYŞFAK'ta kız adölesanlara göre daha fazla katılım oranı göstermektedir, p=0.000. Adölesanlarda fiziksel dayanıklılık ve spor yeteneği algıları ile gelir GFAK ve OYŞFAK ile pozitif ilişkilidir. Uzak aile sosyal sermayesi OYŞFAK ters yönlü ilişkilidir. Kız öğrenciler için yakın aile sosyal sermayesi ile GFAK ters yönlü bir ilişkiye sahipken, spor yeteneği algısı GFAK ve OYŞFAK ile pozitif ilişkilidir. Gelir durumu kadın adölesanlarda OYŞFAK ile pozitif ilişkilidir. Erkek adölesanlar için ise fiziksel kuvvet algısı ile gelir durumu GFAK ile pozitif; fiziksel dayanıklılık algısı OYŞFAK ile pozitif, uzak aile sosyal sermayesi ise ters yönlü ilişkilidir. Bu sonuçlar ışığında Eskişehir şehir merkezinde yaşayan adölesanların sosyal sermaye algısının çeşitli alt boyutlarının fiziksel aktivite davranışını farklı şekilde yordadığı görülmektedir. Ayrıca benlik algısının geliştirilmesine yönelik uygulamalar fiziksel aktivite programlarına dâhil edilmelidir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [29]