Animasyon film senaryosu üretiminde bir yöntem olarak: vladimir propp “masalın biçimbilimi”
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2019Author
Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Çizgi Film Animasyon Bölümü
0000-0001-9893-1070
Taş Alicenap, Çiğdem
Metadata
Show full item recordCitation
Taş Alicenap, Ç. (2019). Animasyon film senaryosu üretiminde bir yöntem olarak: vladimir propp “masalın biçimbilimi”. Sanat ve Tasarım Dergisi, 9 (2), 398-413.Abstract
Karakterleri ve olayları anlatıya dönüştürmek, onlarla ilgili hikâyeler anlatmak insanoğluyla
yaşıttır. Hikâye anlatmanın yüzyıllardır süregelen genel olarak kabul görmüş kuralları vardır.
Zaman içinde en iyi şekilde işleyen bu kurallardan ve anlatı yapısından öğrenci filmleri için materyal
geliştirmede yararlanılabileceği düşünülmektedir. Bu çalışmada kültürel mirastan yola çıkarak çizgi
film senaryosu oluşturma sürecinde Propp’un “Masalın Biçimbilimi” adlı çalışmasında yer alan
yapısal çözümleme yöntemini bir anlatı geliştirme yöntemi olarak kullanmak amaçlanmıştır. Bu
amaç çerçevesinde “Öykü Tasarımı” dersi kapsamında öğrencilerden kültürel mirastan (anlatılar,
inanışlar, ritüeller vb.) faydalanarak buldukları konuları, Propp’un olağanüstü masalların yapısını
çözümlemek için kullandığı 31 işlevli yapıyı yöntem olarak kullanarak bir çizgi film senaryosu
olarak hikâyeleştirmeleri istenmiştir. Böylece Propp’un yapısal çözümleme yönteminin masalları
çözümlemek dışında görsel ortamlar için yeni bir anlatı yaratmakta kullanılabileceği ortaya
konmaya çalışılmıştır. Turning characters and events into narration as well as telling stories about them date back to
the beginning of humanity. Storytelling has generally accepted rules being used for centuries. It is
thought that these rules and narration structures can be used for material development for student
movies. Here in this study it was aimed to use Propp’s structural analysis method, defined in his
work named “Morphology of the Folktale”, as a narration development method based on cultural
heritage. Within this framework, students taking the “Narration Design” course were asked to
create a narration as an animation movie scenario by using Propp’s 31 narrative functions, used for
analyzing extraordinary tales, on the subjects they decided based on cultural heritage (narrations,
beliefs, rituals, etc.). Therefore, it was focused on putting forth that Propp’s structural analysis
method can be used to create new narrations for visual mediums in addition to analyzing tales.
Source
Sanat ve Tasarım DergisiVolume
9Issue
2Collections
- Makale Koleksiyonu [6]
- Sayı: 17 (2019) [14]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]