Facebook kullanıcılarının kişilik özellikleri ile facebook kullanım örüntülerinin ilişkisi: bir gözden geçirme çalışması1
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2015Author
Anadolu Üniversitesi
Yelpaze, İsmail
Ceyhan, Esra
Metadata
Show full item recordCitation
Yelpaze, İ, Ceyhan, E. (2015). Facebook kullanıcılarının kişilik özellikleri ile Facebook kullanım örüntülerinin ilişkisi: bir gözden geçirme çalışması. Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI), 5 (2), 24-53.Abstract
Son yıllarda, Facebook sosyal paylaşım sitesinin kullanımı oldukça yaygınlaşmıştır. Bu
gözden geçirme çalışmasında, utangaçlık, bencillik ve 5 Faktör kişilik yapısının alt faktörleri
olan dışadönüklük, öz disiplin, uyumluluk, yeniliğe açıklık ve nevrotiklik kişilik özellikleri ile
Facebook kullanımı arasındaki ilişkileri araştıran çalışmaların sonuçlarının bütüncül bir bakış
açısı ile değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma kapsamında veri tabanlarında
‘Facebook ve kişilik özellikleri’, ‘Facebook kullanıcıları’ gibi anahtar sözcükler kullanılarak
taramalar gerçekleştirilmiştir. Bu taramalar sonucunda 2004-2014 (Mart) tarihleri arasındaki
yayımlanmış olan 40 çalışmaya ulaşılmış ve bu çalışmalar gözden geçirilmiştir. İlgili
çalışmalarda Facebook kullanım örüntülerinin kullanıcıların kişilik özelliklerine göre
farklılaştığı bulunmuştur. Dışadönüklük, utangaçlık ve bencillik kişilik özelliğine sahip
bireyler siteyi sık kullanırlarken, öz-disiplin sahibi bireyler daha az kullanmaktadırlar.
Yeniliğe açık bireyler ile nevrotik bireylerin kullanım sıklığı ise duruma göre
farklılaşmaktadır. Facebook’taki arkadaş sayıları açısından incelendiğinde dışadönükler ile
bencil bireyler fazla arkadaşa sahipken; utangaç bireylerin arkadaş sayılarının az olduğu
görülmektedir. Facebook’taki paylaşımlarda ise dışadönük, yeniliğe açık ve bencil bireyler
fazlaca paylaşım yaparlarken; öz-disiplinli, utangaç ve uyumlu bireyler paylaşım yapmaktan
kaçınmaktadırlar. Son olarak öz-disiplinli ve nevrotik bireyler mesajlaşma servisini sık
kullanırlarken, yeniliğe açık ile utangaç bireyler mesajlaşmayı tercih etmemektedirler. Bu
çalışmada ayrıca farklı kişilik özelliklerine sahip bireylerin Facebook’u kullanım örüntüleri
kullanıcıların ihtiyaçları ve amaçları bağlamında tartışılarak, Facebook’u kimlerin ne amaçla
ve nasıl kullandıklarına ilişkin bütüncül yapı da ortaya konulmuştur. Bu bulgular dikkate
alındığında, bireylerin ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri alanların gerçek hayatta da
oluşturulabileceği ve sosyal medyanın bu amaçlara ulaşmak için daha işlevsel şekilde
düzenlenebileceği ifade edilebilir. Today’s world, the use of Facebook has become more common among people. There are
almost 1.4 billion Facebook users all over the world and 32 million ones at Turkey. The aim
of this review article is to investigate the relation of Facebook usage with users’ personality
traits (extraversion, conscientiousness, agreeableness, openness, neuroticism, shyness,
narcissism). The aim of current study is to investigate the findings of studies taking account
the relation between Facebook and shyness, narcissism, Big Five personality- extraversion,
openness, consciousness, agreeableness, neurotic- holistically. Within the framework of this
research, different concepts like ‘Facebook users’, ‘Facebook and personality’ and ‘Facebook
users’ personality traits’ were searched via different databases. According to results of related
researches, patterns of Facebook use differ in terms of users’ personality traits. It was found
that, extraverted users spend more time, have more friends and share more themes in
Facebook. Although individuals who have conscientiousness personality do not often use
Facebook, they use often message service. While open individuals share their special
information and photos, agreeable ones don’t share, but they comment friends’ sharing to
contact with them. Also it was found that neurotic individuals’ patterns of Facebook use are
inconsistent. Narcissist people share attractive photos and information. Shy people are passive
users of Facebook, because they just watch their friends’ sharing. As a conclusion, Facebook
can be used to make contact with lots of people. Moreover, social networking sites like
Facebook can be constructed and various opportunities can be provided for people to meet
their various needs and aims.
Source
Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI)Volume
5Issue
2Collections
- Cilt: 05 Sayı (2) [6]
- Makale Koleksiyonu [217]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]