EMILE JAQUES-DALCROZE ve RİTMİK YÖNTEMİ
Abstract
Bu makalede Jaques-Dalcroze'un geliştirdiği eurhytmics (ritmik) yöntemi üzerinde durulmuştur. Solfej-kulak eğitimi, hareket ve doğaçlama dersleri temelinde öğretilen ritmik yönteminin müzikle bedeni birleştirerek oluşturduğu yeni ifade biçimi, makalenin ana konusunu teşkil eder. Bu yeni ifade biçimine ne şekilde ulaşıldığı ve yöntemin nasıl bir müzikal kimlik hedeflediği anlatılmaya çalışılmıştır. Dalcroze'un kısa özgeçmişinin ardından ortaya koyduğu yöntemin çıkış noktası ile gelişiminden bahsedilmiş; bu yöntemin esasları, müzik eğitimine olan katkıları ve pedagojik olarak öğrenciler üzerindeki etkileri, ayrıntılı bir şekilde ele alınmıştır. Güçlü bir ritim duygusu içerisinde bedensel bir anlatımı hedefleyen ritmik yönteminin teorik alt yapısının kavranması ve bu yapının uygulamaları masaya yatırılmış; yöntemin müzik eğitimine olan katkıları özellikle müzikal kimliğin gelişmesi açısından örneklerle açıklanmaya çalışılmıştır. “Basit değerlerde yürüme egzersizleri”, “Ritmik kol hareketleriyle yürüme egzersizleri, “Uzuvları bağımsızlaştırmak için yapılan yürüme egzersizleri”, “Şarkı söyleyerek yürüme egzersizleri, “Ritmi iki misli büyültme-küçültme egzersizi” gibi alıştırmalarla açıklanan bu örnekler, ritmik yönteminin uygulamalarını görsel bir şekilde ele alarak, canlı anlatımlarının nasıl yapılacağına dair bir izlenim oluşturmuştur. Ancak ritmik yöntemi, bedensel hareket ve koordinasyona dayandığından dolayı, sadece teorik bir şekilde değil de sınıf içerisinde birebir eğitim sonucunda öğretilebileceği unutulmamalıdır. This article focuses on the Eurhytmics method developed by Jaques-Dalcroze. The rhetorical method taught on the basis of solfege-ear education, movement and improvisation is the subject of this article. It has been tried to explain how this new form of expression is reached and how the method aims a musical identity. Following the short background of Dacroze, the starting point and the development of the method is explained and the principles of this method and its contributions to music education and its effects on the students are discussed in detail. Understanding of the theoretical background of rhythmic method aiming a bodily expression in a strong sense of rhythm and the applications of this structure; the contribution of the method to music education has been tried to be explained with examples in terms of the development of musical identity. Exercises like “Walking exercises in simple values” “Walking exercises with rhythmic arm movements”, “Walking exercises to independent the limbs”, “Walking exercises by singing”, “Walking exercises toaugment-reduce the rhytms” are explained with by taking an impression of how to make live narratives. However, since the rhythmic method is based on bodily movement and coordination, it should be kept in mind that it can be taught not only in a theoretical way but in the classroom as a result of one-on-one training.
Source
Eurasian journal of music and dance (Online)Volume
1Issue
1URI
http://doi.org/10.31722/ejmd.584371https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpNd01EZ3dNQT09
https://hdl.handle.net/11421/23764