Ebeveynlerin Özel Kreş ve Anaokulu Tercihine Yönelik Tutumlarının Konjoint Analizi İle İncelenmesi
Abstract
Türkiye’de son yıllarda kadınların işgücüne yüksek oranda katılımı ve çalışan kadın sayısının artmasıyla birlikte; okul öncesi çocuk bakımına yönelik ihtiyaç da artmıştır. Bu çalışmanın amacı anne ve babaların okul öncesi eğitimde özel kreş ve anaokulu tercihine yönelik tutumlarının konjoint analizi ile ortaya konmasıdır. Çok değişkenli analiz tekniklerinden biri olan konjoint analizi, daha çok pazarlama araştırmalarında tüketici tercihlerinin değerlendirilmesinde kullanılan bir tekniktir. Bu çalışmada ebeveynlerin hizmet ve eğitim sektörlerinde faaliyet gösteren özel kreş ve anaokulu tercihlerini etkileyen unsurların önem sıralamasını yapmak ve yorumlamak amacıyla kullanılmıştır. Analizde kullanılan veri, Eskişehir’deki özel kreş ve anaokullarından birine kayıtlı 2-6 yaş arası çocuğu olan ebeveynlerden 2018 yılı Ocak ayında elde edilmiştir. Analiz sonucunda öğretmen ilgisinin tercihler üzerinde en önemli etkiye sahip olduğu, ardından sırasıyla; ortam koşulları, aylık ücret ve öğretmen eğitim düzeyinin geldiği belirlenmiştir. Ayrıca servis, tecrübe ve konum özellikleri de birbirine çok yakın değerler alarak en az önem verilen özellikler olarak saptanmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre bu alanda hizmet ve eğitim veren özel kuruluşların hangi özelliklere göre daha fazla tercih edilebileceği yorumlanmıştır. A high proportion of the labor force participation of women in Turkey in recent years and with the increase in the number of female employees; the need for pre-school child care has also increased.The aim of this study is to show the attitudes of the parents and their parents towards the preference of private kindergarten and infant school in pre-school education by using conjoint analysis. Conjoint analysis, which is one of the multivariate analysis techniques, is a technique used mostly in evaluating consumer preferences in marketing research. In this study, it is used to make and interpret the importance ranking of the elements that affect the parents' preferences for private kindergarten and infant school which is in the service and education sectors. The data used in the analysis is obtained in January 2018 from parents with children between 2-6 years of age enrolled in one of the private kindergarten and infant schools in Eskişehir. As a result of the analysis, it is determined that the interest of the teacher has the most important influence on the preferences and then; ambient conditions, fee and teacher education level, respevtively. In addition, school service, experience and location features are also found to be the least important properties very close to each other taking values. In respect of the results obtained from the study, according to which the properties of the private organizations providing services and training in this area can be interpreted more preferred.
Source
Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar DergisiVolume
11Issue
20URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpFeU5UUXpNdz09https://hdl.handle.net/11421/23797