Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İmajı: Bir Ölçek Geliştirme ve Uygulama Çalışması
Abstract
Bu araştırma, öğretmenlik mesleğinin imajını ortaya çıkarmaya yönelik ölçek geliştirme ve uygulama süreçlerini kapsayan bir karma yöntem çalışmasıdır. Araştırma kapsamında öğretmenlik mesleğinin imajını ölçecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek ve bu ölçek ile öğretmenlerin görüşlerine göre öğretmenlik mesleğinin imajını ortaya çıkarmak hedeflenmiştir. “Öğretmenlik mesleği imaj ölçeği” olarak adlandırılan ölçek beş boyuttan ve 28 maddeden oluşmaktadır. Ölçek toplam varyansın %54,9’unu açıklamaktadır ve Cronbach Alpha değeri ,813 olarak hesaplanmıştır. Araştırmanın nitel veri toplama aşamasına 29 öğretmen; nicel veri toplama aşamasına ise 694 öğretmen katılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre öğretmenler, öğretmenlik mesleğinin imajının orta düzeyde olduğunu; “mesleki ve kişisel özellikler”, “mesleki cazibe” ve “statü” boyutlarında meslek imajının iyi düzeyde olduğunu; “toplumsal algı” ve “medya” boyutlarında ise düşük düzeyde olduğunu belirtmektedirler. Araştırmanın nitel bulgularına göre öğretmenler ise mesleğin imajının iyi olmadığını ve zamanla daha da kötüye gittiğini düşünmektedirler. Bu sonuçlara göre mesleğin imajının iyileştirilmesine yönelik ve toplumsal algıyı iyileştirecek çalışmalar yapılması önerilmiştir. This mixed method research is a scale development and implementation study which aims to explore the occupational image of teaching. The aim of this research was to develop a valid and reliable scale, and to reveal the occupational image of teaching based on teachers’ views. The scale called “the occupational image scale of teaching” consists of five dimensions and 28 items. The scale explains the 54,9 % of the total variance and the Cranbach Alpha of the scale is ,813. The poplualtion includes 29 teachers (for the qualitative part) and 694 teachers (for the quantitative part). The results showed that the image of the teaching occupation is at moderate level. Although the occupational image is at a good level in the factors, “professional and personal characteristics”, “occupational attraction” and “status”, it is at low level in the factors “social perception” and “media”. In addition, the findings of the qualitative part of the study showed that the teachers think the image of teaching is not good and it is getting worse day by day. Based on these results, it is suggested to carry out practices to enhance the image of the occupation and the social perception.
Source
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiVolume
19Issue
3URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpFeU9UYzBOQT09https://hdl.handle.net/11421/23819