Türkiye’de demokrasi eğitimi alanında yapılan araştırmalarda eğilim: bir içerik analizi çalışması
Citation
Kuş, Z, Yakar, H. (2017). Türkiye’de demokrasi eğitimi alanında yapılan araştırmalarda eğilim: bir içerik analizi çalışması. Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI), 7 (3), 486-513.Abstract
Bu çalışma, Türkiye’deki demokrasi eğitimi üzerine yapılmış araştırmaların sistematik
olarak incelenmesine yönelik tematik içerik analizi çalışmasıdır. Türkiye’de de özellikle son
yıllarda araştırmacılar tarafından, demokrasi eğitimi alanında yapılan araştırmaların sayısı hızla
artmakta ve bu alan giderek önem kazanmaktadır. Alanyazında demokrasi eğitimi ile ilgili farklı
boyutlarda yüksek lisans ve doktora tez çalışmaları, makaleler ve bilimsel toplantılarda sunulan
sözlü bildiriler yer almaktadır. Farklı çalışma alanları ile ilişkilendirilen demokrasi eğitimi
konusundaki araştırmalarda, hangi eğilimlerin öne çıktığının belirlenmesi alanyazın açısından
önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de demokrasi eğitimi alanında yapılan
araştırmaların analiz edilerek araştırmalardaki genel eğilimleri tespit etmektir. Araştırma
kapsamında demokrasi eğitimi ile ilgili tez, makale ve bildiriler incelenmiştir. Demokrasi eğitimi
ile ilgili çalışmalar iki araştırmacı tarafından belirlenen ölçütlere göre taranarak dosyalanmıştır.
Verilerin analizinde araştırmacılar tarafından bir “kontrol formu” oluşturulmuştur. Dosyalanan
kaynaklar kontrol formuna işlenerek verilerin sınıflandırılması yapılmıştır. Demokrasi eğitiminde
araştırma eğilimlerini belirlemek amacıyla kontrol formundaki ölçütlere göre veriler analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda demokrasi eğitimi ile ilgili Türkiye’de yapılan çalışmaların, ders
programlarının hazırlanması ve güncellenmesi ile paralellik gösterdiği ve büyük çoğunluğunun
Türkçe olarak yazıldığı görülmüştür. This study is a thematic content analysis study for the systematic study of the researches on
democracy education in Turkey. There have been many studies in the field of democracy
education by researchers especially in recent years, and this field is becoming increasingly
important in Turkey. In various dimensions related to democracy education, master and doctoral
thesis studies, articles and oral presentation presented at scientific meetings are made. It is
important to determine which trends are coming forward in the researches on democracy education
related to different study areas. The aim of this study is to analyze the researches conducted in the
field of democracy education in Turkey separately and to determine the general tendencies in these
researches. In the scope of the research, thesis, articles and presentation about democracy
education were examined. Studies related to democracy education were filed according to the
criteria determined by two researchers. In the analysis of the data, a "control form" was created by
the researchers. Recording filed sources in the control form, classification of the data has been
done. The data were analyzed according to the criteria in the control form to determine the
research trends in democracy education. As a result of research, it is understood that the studies on
democracy education in Turkey are in parallel with the preparation and updating of the curriculum
and the majority of work has been written in Turkish.