Sınıf Öğretmenlerinin Ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi Ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması
Abstract
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adayları ile sınıf öğretmenlerinin okuma ilgi ve alışkanlıklarının
karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın örneklemini Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim görmekte olan
151 sınıf öğretmeni adayı ile Aydın il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapmakta 203 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Dökmen (1994) tarafından geliştirilen “Okuma İlgisi Ölçeği ve Okuma
Alışkanlığı Yetişkinler Formu Anketi”ile “Kişisel Bilgi Formu”kullanılmıştır. Araştırmada yüzde dökümleri alınmış,
aritmetik ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum değerleri hesaplanmış, ANOVA (F, t testleri), Scheffe
testleri yapılmış ve korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; kadın sınıf öğretmeni adaylarının
ve sınıf öğretmenlerinin okuma ilgi ve alışkanlığı erkek katılımcıların okuma ilgi ve alışkanlığından daha yüksektir.
Ayrıca araştırma bulguları katılımcıların okuma ilgisinin ve okuma alışkanlıklarının “orta” düzeyde olduğunu
göstermektedir. Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının en çok okudukları materyallerin sırasıyla gazete, sanat kitapları
(roman, hikaye, vb.), çeşitli dergiler, kültür kitapları (deneme, vb.), bilimsel kitaplar, bilim teknik ve mizah dergileri
olduğu görülmüştür. Öğrencilerin ayda ortalama 1.9 kitap ve 2.2 dergi, öğretmenlerin ise 1.5 kitap ve 2.1 dergi
okudukları saptanmıştır Katılımcılar yeterince kitap okuyamama gerekçesi olarak, “kitap fiyatlarının yüksek olması,
zaman bulamaması ve yorgun olma” gibi nedenleri belirtmişlerdir. Katılımcıların okuma ilgisi ile ayda okunan kitap dergi
ve sahip olunan kitap sayısı arasında anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. The aim of this research is to compare reading interests and habits of prospective elementary school teachers and
elementary school teachers. The sample of the study consisted of 151 prospective teachers, studying at Education Faculty
of Adnan Menderes University and 203 elementary school teachers, working in the city centre of Aydın. “Reading Interest
Scale”,“Adult Form for Reading Habits Questionnaire”developed by Dökmen (1994), and “personal information form”
which was prepared by the researchers, were used as data collecting instruments. In this study, percentage distribution,
mean, standard deviation and minimum and maximum values of the data were calculated. X2 analyses and ANOVA (f,
t tests) were applied and correlations coefficients were calculated. According to results of the study, reading interests of
both female prospective elementary school teachers and elementary school teachers were higher than those of males. In
addition, the results of study indicate that reading interests and reading habits of the participants were at medium level.
It was observed that prospective elementary school teachers and elementary school teachers prefer reading “newspapers,
various journals, humors, arts, culture and science books the most”. And also the results were shown that prospective
elementary school teachers read 1.9 books and 2.2 journals per month and elementary school teachers read 1.5 books and
2.1 journals per month. According to the prospective elementary school teachers, it was due to high costs of the books,
not having enough time and being tired. It was observed that there was a significant correlation between the number of
books and journals being read per month and the number of books possessed.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCollections
- Cilt.11 Sayı.1 [14]