İki aşamalı çok kriterli karar verme ile performans değerlendirmesi: Ahp ve topsıs yöntemlerinin entegrasyonu
Künye
Kaya Samut, P. (2014). İki aşamalı çok kriterli karar verme ile performans değerlendirmesi: Ahp ve topsıs yöntemlerinin entegrasyonu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (4), 57-67.Özet
Performans değerlendirmesi ve buna bağlı olarak daha
etkin ve verimli karar süreçlerinin tanımlanması, işletmelerin sürdürülebilirliği ve rekabeti için önem arz
etmektedir. Bir hizmet sektörü olan eğitimde de performansın değerlendirilmesi, iyileştirilmesi ve uluslar
arası düzeyde analiz edilerek diğer ülkelerle rekabet
edilebilir hale gelinmesi için eksikliklerin tartışılması
gerekmektedir. Uluslar arası düzeyde eğitim performanslarının değerlendirilmesinin amaçlandığı bu çalışmada iki aşamalı çok kriterli bir karar verme yöntemi
kullanılmıştır. İlk aşamada AHP (Analytic Hierarchy
Process-Analitik Hiyerarşi Süreci) yöntemi kullanılarak
eğitim performans kriterlerinin ağırlıkları bulunmuştur. İkinci aşamada ise TOPSIS (Technique for Order of
Preference by Similarity to Ideal Solution) yöntemi ile
OECD (Organisation for Economic Co-operation and
Development- Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü)
ülkelerinin eğitim performansları analiz edilerek, ülke
sıralamaları elde edilmiştir. AHP yöntemiyle elde edilen
performans kriterleri sıralamasında, eğitime yapılan
harcamalar ve maaşlar eğitim performansını etkileyen
en önemli kriterler olarak bulunurken, okullaşma oranı
ise en düşük ağırlığa sahip performans kriteri olmuştur.
İlköğretime ilişkin kriterlerin orta öğretime nazaran
eğitim performansını daha çok etkilediği yine bulgular
arasındadır. TOPSIS yöntemi ile elde edilen, eğitim
performans sıralamasında en başarılı ülke Lüksemburg
olarak bulunurken, en başarısız ülke ise Türkiye olmuştur. Lüksemburg’u, İsviçre ve Kanada izlemektedir. Bu
ülkelerin öğretmen maaşlarının ve GSYH (Gayrisafi
Yurtiçi Hasıla)’dan eğitime ayırdıkları payın oldukça
yüksek olduğu göze çarpmaktadır Performance evaluation and correspondingly determination of more efficient decision processes has a big
importance for sustainability and competition of the
enterprises. It has an importance for the sustainability
and competition of management that evaluates performance and correspondingly determines more productive and effective decision processes. In education -as a
service sector-, performance evaluation, improving and
analyzing it at an international level in order to become
competitive with the other countries, deficiencies have
to be discussed. In a service sector –education- it is also
needed to evaluate and improve performance, and discuss it’s slacks by analyzing it international to become
in competition level with other countries. In this study
international comparisons of educational performances
are aimed to be evaluated by using a two-stage multi
criteria decision making method. In the first stage, the
weights of educational performance criteria are found
by AHP method. In the second stage, by analyzing the
educational performances of OECD countries with
TOPSIS method, the ranking of the countries are gained. As a result of AHP performance criteria ranking,
expenditure per student and salaries criteria are found
the most important criteria that affect the educational
performance and net intake criteria rate has the lowest
weight values. The fact of criteria belonging to primary
education effect the educational performance more than
secondary education is a result of the analyses as well.
In educational performance ranking of OECD countries when Luxemburg is found to be the most successful,
Turkey is found to be the least. Luxemburg is followed
by Switzerland and than Canada. In these countries,
the salaries of the teachers and the money shared from
GDP for education draw the attention.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
14Sayı
4Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/24994Koleksiyonlar
- Cilt.14 Sayı.4 [12]