Neokoros düşüncesinin kökeni ve gelişimi: Tanrı, kutsal krallık ve yönetici ilişkisi
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2015Author
Anadolu Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
Yurtsever, Adem
Metadata
Show full item recordCitation
Yurtsever, A. (2015). Neokoros düşüncesinin kökeni ve gelişimi: Tanrı, kutsal krallık ve yönetici ilişkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (2), 1-16.Abstract
Neokoros (Gr. νεώκoρος/νεωκόρος) Roma İmparatorluk Dönemi’nde imparator kültüne bağlı olarak ortaya çıkan dini bir terim ve Hellen Küçük Asyası’nda
bizzat imparator tarafından kentlere verilen unvandır. Neokoros teriminin kelime anlamı bir tapınağın
günlük rutininden ve işlevselliğinden sorumlu kişiler,
tapınak koruyucusu olarak açıklanmaktadır. HellenKüçük Asya’sında neokoros unvanına sahip kentler bu
unvan sayesinde agonlar düzenleyebilir, tanrısallaştıran imparatoru bu şekilde onurlandırırlardı. Neokoros düşüncesi, özellikle Augustus Dönemi’nde, Roma
İmparatorluk Dönemi’nin başlaması ile şekillenmeye
başlar. İmparator Augustus sonrasında pek çok imparatorun öldükten sonra tanrı ilan edildiği bazılarının ise yaşarken tanrılaştırıldığı görülmektedir. Bu
çalışmanın amacı, MÖ 3. binden itibaren ilk krallık
kurumunun gelişim sürecini ve bununla ilişkili olarak
tanrı-kral, kutsal krallık düşüncesini Roma İmparatorluk Dönemi’ne kadar izlemektir. Neokoros (Gr. νεώκoρος/νεωκόρος) is a religious
term emerging in relation with the imperial cult during
the Roman Imperial Period, and a title directly approved by the emperor for some of the cities in the Roman
Asia Minor. The meaning of the term can roughly be
explained as the temple guard, or the stuff in charge
of the daily routine of a temple. The cities entitled as
neokoros could assemble agons to revere the deified
emperor. The known practise of neokoros seems to have
taken shape during Augustus, with the dawn of the Imperial Period, and many successors of Augustus were
worshiped after they decease, since some of them were
revered alive. The main purpose of this study is to trace
the godly kingship and the previous evidence for the development of this process, starting from the 3rd millennium BC until the Roman Imperial period.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
15Issue
2Collections
- Cilt.15 Sayı.2 [12]