MMPI profiles of the students who applied and won air traffic control and pilot training programs at Anadolu University
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2015Author
Anadolu Üniversitesi
0000-0002-7632-8913
Gökdağ, Rüçhan
Metadata
Show full item recordCitation
Gökdağ, R. (2015). MMPI profiles of the students who applied and won air traffic control and pilot training programs at Anadolu University. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (2), 85-98.Abstract
Psychological tests special for measuring the fitness of
candidates who want to become a pilot haven’t been
developed yet. Correspondingly MMPI tests have been
using for this purpose. In this research MMPI test is
administered to 248 candidates who passed the elimination examination for “air traffic control” and “pilot
training” departments of Anadolu University, Aviation
Vocational High School in the years of 2004, 2005, and
2006. The aim of the study is to compare the students
who passed the all examination and those who failed
at some point of the examinations according to the 13
sub tests scores taken from MMPI test. According to
the result; at the sub tests of PT (psikasteni), Mf (male-female), SC (schizophrenia) and MA (hipo-mania)
scores of men are higher than the women. Pilot adaylarının mesleğe uygunluğunu belirlemede
kullanılabilecek güvenilir psikolojik testler henüz geliştirilmiş değildir. Buna karşılık MMPI testleri bu amaçla kullanılmaktadır. Bu araştırmada, 2004, 2005 ve
2006 yıllarında Anadolu Üniversitesi Havacılık meslek
yüksekokulu “hava trafik kontrol” ve “pilotaj” bölümlerinin eleme sınavını geçen 248 adaya MMPI testi uygulanmıştır. Araştırmanın amacı sınavların tamamında
başarılı olan öğrenciler ile yapılan sınavların her hangi
bir aşamasına başarısız olan öğrencileri MMPI testindeki 13 alt test puanları açısından kıyaslamaktır. Test
sonuçlarına göre Pt (psikasteni), Mf (masculinity-femininity) ve Ma (hipomania) alt testlerinde erkeklerin
aldığı puanlar kadınlardan yüksek bulunmuştur
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
15Issue
2Collections
- Cilt.15 Sayı.2 [12]