Hapgood: Evrenin ve bireyin bilinmezleri
Citation
Kaya, K. (2015). Hapgood: Evrenin ve bireyin bilinmezleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (3), 23-32.Abstract
Tom Stoppard, İngiliz Tiyatrosu’nun yirminci yüzyılda
yetiştirdiği öncü tiyatro yazarlarından biridir. Dramatik yaşamı, sıra dışı kimliği ve ürettiği eklektik tiyatro
yapıtları bakımından çağdaşı oyun yazarlarından ayrılır. Onun oyunları özellikle içerdikleri düşünsel tartışmalarla çözmesi eğlenceli bulmacalar gibidir. Çünkü
yazar, izleyiciyi sahnesinde sürekli olarak tartıştığı yoğun düşüncelerin içine çekmek ister. Stoppard’ın soğuk
savaş yılları İngiltere’sinde geçen, tartışmanın merkezinde bilgi casusluğu olan Hapgood (1988) da bu
oyunlardan biridir. Oyun, İngiliz gizli servis üyesi kişilerinin çözülmesi kolay olmayan düşüncelerinden ve
davranışlarından oluşan birçok yap-boz parçası içerir.
Tom Stoppard, Hapgood’da Heisenberg’in Belirsizlik
İlkesinden yararlanarak, bilim-sanat düzleminde kurduğu bir dizi eğretileme yoluyla çağdaş bireyin kimliğini, onun özgürlüğünü, yalnızlığını ve seçimlerini
derinlemesine tartışır. Hapgood’un önemli bir özelliği
de dünyada o ana dek fiziği konu alan ilk sahne oyunu
olmasıdır. Bu çalışma ise Stoppard’ın özellikle bilim-sanat izdüşümünde sıradan bireyin iç dünyasına odaklandığı fikirlerini değerlendirir. Tom Stoppard who is brought up by British Theatre in
the twentieth century is one of the pioneer playwrights.
He differs from his contemporaries with his dramatic life, outstanding identity and the eclectic dramatic works he produced. His plays, which particularly
include thought-provoking discussions, are like funny
puzzles to solve because he wishes to draw his audience into those discussions continuously running on his
stage. Hapgood (1988), taking place in England during
the cold-war years, is one of Stoppard’s plays in which
information espionage is at the centre of discussion as
the main concern. The play includes a lot of pieces of
puzzle-formed thoughts and attitudes which belong to
the characters of the play, the members of the British
secret service. In Hapgood, Tom Stoppard discusses the
identity of modern man, his freedom, loneliness and
choices in detail by means of Heisenberg’s ‘Uncertainty
Principle’, and a series of metaphors he establishes on
the basis of science and art. The major characteristic feature of Hapgood is that it is the first screen play in the
world which has taken physics as a subject matter on
the stage so far. However, this work -in the projection
of science and art- precisely evaluates Stoppard’s ideas
focussed on the inner world of an ordinary individual.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
15Issue
3Collections
- Cilt.15 Sayı.3 [12]