The relationships among frugality, materialism and consumer’s need for uniqueness
Künye
Bakırtaş, H. (2016). The relationships among frugality, materialism and consumer’s need for uniqueness. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 175-184.Özet
Materialism, consumer’s need for uniqueness and frugality concepts are very important for companies, their
marketing strategies and environmental sustainability.
This paper is examined the relationships among materialism, frugality and consumers’ need for uniqueness
(CNU) concepts. The data was collected by questionnaire and it was carried out for 350 Turkish consumers. Firstly, exploratory factor analysis was made and
then, structural equation modeling (SEM) was used
to analyze the hypothesis. Turkish consumers’ need
for uniqueness consisted of avoidance similarity and
unpopular choice dimensions. Unpopular choice dimension of the consumer’s need for uniqueness was
positively related to the frugality and statistically significant whereas avoid of similarity dimension of the consumer’s need for uniqueness was negatively related to
the frugality in addition to not statistically significant.
Similarly, materialism was negatively related to frugality, but the relationship was not statistically significant. Materyalizm, tüketicilerin benzersizlik ihtiyacı ve tutumluluk kavramları; şirketler, onların pazarlama
stratejileri ve çevresel sürdürülebilirlik için çok önemlidir. Bu çalışmada, tüketicilerin benzersizlik ihtiyacı,
materyalizm ve tutumluluk kavramları arasındaki ilişki incelenmektedir. Veri, anket yöntemiyle toplanmıştır ve anket 350 Türk tüketiciye yapılmıştır. İlk olarak
Açıklayıcı Faktör Analizi yapılmış ve daha sonra hipotezleri analiz etmek için Yapısal Eşitlik Modeli (SEM)
kullanılmıştır. Türk tüketicilerinin benzersizlik ihtiyacı, benzerlikten kaçınma ve popular olmayan tercih boyutlarından oluşmuştur. Tüketicinin benzersizlik ihtiyacının benzersizlikten kaçınma boyutu, tutumlulukla
negatif ilişkilidir ve bu ilişki istatistiksel olarak anlamlı
değilken, popular olmayan tercih boyutu tutumlulukla
pozitif olarak ilişkilidir ve bu ilişki istatistiksel olarak
anlamlıdır. Benzer şekilde materyalizm, tutumlulukla
negatif olarak ilişkilidir, ancak bu ilişki istatistiksel olarak anlamlı değildir.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
16Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25169Koleksiyonlar
- Cilt.16 Sayı.1 [10]