İnternete yönelik tutum ölçeği: Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi
Citation
Karadeniz, A, Akpınar, E. (2017). İnternete yönelik tutum ölçeği: Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (1), 19-28.Abstract
Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin internete karşı
tutumlarını belirlemeye yönelik bir tutum ölçeği geliştirmektir. Ölçeğin kapsam geçerliliği için uzman görüşlerine başvurulmuştur. Araştırma, 1300 ortaokul
öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Ölçek uygulandıktan
sonra ilk hali üzerinden güvenirlik testleri uygulanmış
ve 25 maddeye düşürülmüştür. Ardından yapı geçerliliğine bakmak için açımlayıcı faktör analizi uygulanmıştır. İlk etapta 5 faktör ortaya çıkmış, maddelerin elenmesinden sonra 21 madde kalmış ve 4 faktöre
düşürülmüştür. Ardından faktörlerin Cronbach Alpha
güvenirlik katsayısına bakılmış ve .766, .712, .628 ve
.560 bulunmuştur. Son faktörün güvenirliği .60’ın
altında olduğu için bu faktör ölçekten çıkarılmıştır.
Kalan 17 maddelik 3 faktörlü (internetten hoşlanma,
internetin yararlı olduğuna inanma, internet kullanımı) ölçeğin genel güvenirliği .838 ve toplam varyansı
%44.58 olarak bulunmuştur. Ardından yapılan doğrulayıcı faktör analizi ile de kök ortalama kare yaklaşım
hatası (RMSEA) değerinin 0.052 çıkması internete
yönelik tutum ölçeğinin faktör yapısını doğrular niteliktedir. Geliştirilen internete yönelik tutum ölçeği hem
ortaokul öğrencilerinin internete yönelik tutumlarının
belirlenmesinde hem de farklı öğretim yöntemlerinin
öğrencilerin internete yönelik tutumlarına etkisinin
araştırılmasında kullanılabilir. The aim of this study was to develop a scale for determining students’ attitudes toward internet. Internet
Attitude Scale (IAS) was utilized to expert opinion for
content validity of scale. 1300 students joined to this
study. The scale had 48 items at first. Then, reliability
tests were used on the first version of this scale. After
that it was reduced to 25 items. In order to examine
construct validity of IAS, exploratory factor analysis
was performed. First, the 5 factors occurred then reduced to 4 factors. Cronbach’s alpha reliability coefficients
of factors were found as .766, .712, .628, and .560. The
reliability of the last factor was under .60; therefore this
factor was eliminated from scale. Then the IAS was edited 3 factors with 17 items. These factors were named
as enjoying from the Internet, using of the Internet, and
believing the Internet is useful. The overall reliability
of the scale was found .838 and the total variance was
found 44.58. Then the confirmatory factor analysis was
performed and the value of the Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA) was found 0.052. This
result confirms the structure of factor of the IAS. Internet attitude scale which was developed is not only for
the determination students’ attitudes toward Internet,
but also for investigating the effect of the different teaching methods on the students’ attitudes towards Internet.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
17Issue
1Collections
- Cilt.17 Sayı.1 [9]