Keşfetme ve mevcudu geliştirme stratejilerinin girişimci yönlülük ile performans ilişkisindeki aracı rolü: İmalat sektöründe bir araştırma
Citation
Reyhanoğlu, M, Akın, Ö. (2018). Keşfetme ve mevcudu geliştirme stratejilerinin girişimci yönlülük ile performans ilişkisindeki aracı rolü: İmalat sektöründe bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (2), 115-134.Abstract
Örgütler, rekabetin yoğun olduğu ve sürekli değişen
ortamda performanslarını arttırmak için mevcudu geliştirme ve keşfetme stratejilerini uygulamak zorunda
kalmaktadırlar. Ancak her iki yeteneği aynı anda kullanma anlamına gelen eşit iki yönlülüğü başarmak o
kadar kolay değildir. Bunun için örgütün girişimci yeteneğinin de olması gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı,
girişimci yönlülüğün örgüt performansına olan etkisinde keşfetme ve mevcudu geliştirme inovasyon stratejilerinin aracı etkisinin tespit edilmesidir. Hatay’da 10-750
çalışana sahip imalat sektöründeki üst düzey yöneticilere uygulanmış anketlerden elde edilen verilerle, aracı
değişkenin belirlenmesine yönelik hiyerarşik regresyon
analizi kullanılmıştır. Literatürden farklı olarak eşit iki
yönlülüğün boyutları; ‘ürün/teknoloji keşfetme’, ‘pazarı keşfetme’, ‘mevcut ürün/teknoloji geliştirme’ ve ‘mevcut pazarı geliştirme’ olarak belirlenmiş olup her biri
için ayrı analiz yapılmıştır. Analiz sonucunda ürün/
teknoloji keşfetme, pazarı keşfetme, mevcut ürün/teknoloji geliştirme boyutları, girişimci yönlülük ve performans arasındaki ilişkide aracı değişkenler olarak
bulunmuştur. Where the competition is intense and in changing environment constantly, organizations have to implement
exploration and exploitation strategies in order to improve their performance. However, to achieve ambidexterity, which means of using both of abilities simultaneously, is not so easy. Therefore, it must be also the
entrepreneurial ability of the organization. The purpose
of this study is to determine the mediation of exploration
and exploitation strategies in the relationship between
entrepreneurial orientation and organizational performance. In this study was used the hierarchical regression
analysis to determine the mediating variables that data
obtained from the survey, applied to senior managers of
manufacturing companies, between 10-750 employees
in Hatay/Turkey. Unlike the literature, the dimensions
of ambidexterity was determined as ‘product/technology
exploration’, ‘market exploration’, ‘products/technology
exploitation’ and ‘market exploitation’ and analyzed
each one separately. It was found that product/technology exploration, market exploration, and products/
technology exploitation mediated between entrepreneurial orientation and organizational performance.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
18Issue
2Collections
- Cilt.18 Sayı.2 [14]