Transformation of entrepreneur’s passion to organizational culture
Citation
Baskıcı, Ç, Ercil, Y. (2018). Transformation of entrepreneur’s passion to organizational culture. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (4), 145-160.Abstract
Literature on investment studies show that one of
the basic criteria of angel investors regarding a wellfounded start-up is the passion of the team they will invest in, alongside many other tangible criteria. This fact
raises some questions including how do entrepreneurs
transform their enterprise passion into the organizational culture. In this study, passion is defined as a sociological structure which can be examined with dualistic
model. In the start-up, construction of this structure
and its transforming into the organizational culture are
examined. In line with this purpose, enterprises from
the earliest Science and Technology Park were selected
in Turkey. Current study was carried out in three phases. The data was collected from 9 entrepreneurs and
26 employees by face to face interview and evaluated
by critical discourse analysis. According to the findings,
the entrepreneurs were classified into four categorizations in terms of their passion. While entrepreneurs who
belong to first category could not transform their passion to the organizational culture the most successful
entrepreneurs about transformation are in the category
four. Successful entrepreneurs can share passion more
easily with their employees if they have internalized
-not idealized- besides having risk oriented passion. Yatırım araştırmaları ile ilgili literatür, melek yatırımcılar için yeni bir girişimi fonlamada dikkate aldıkları
pek çok somut kriter arasında yatırım yaptıkları takımın tutkusunun temel kriterlerden biri olduğunu göstermektedir. Bu durum, girişimcilerin girişim tutkularını örgütsel kültüre nasıl dönüştürdüklerini de içeren
bazı soruları ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmada girişimci tutkusu, düalisttik model ile açıklanabilecek sosyolojik bir yapı olarak tanımlanmaktadır. Bu yapının
yeni girişimlerde nasıl oluştuğu ve örgütsel kültüre nasıl dönüştüğü araştırılmıştır. Bu amaçla Türkiye’nin ilk
kurulan teknoparkındaki 9 yeni girişim incelenmiştir.
Araştırma üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Bu süreçte
9 girişimci ve 26 çalışanla yüz yüze görüşülerek veriler
toplanmış, veriler kritik söylem analizi ile değerlendirilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre girişimciler tutku düzeylerine göre dört kategoriye ayrılmıştır. Birinci
kategoride yer alan girişimciler tutkularını örgütsel
kültüre dönüştüremezken dönüşüm konusunda en başarılı olan girişimciler dördüncü kategoride yer almaktadır. Başarılı girişimciler risk odaklı bir tutkuya sahip
olmakla birlikte tutkularını idealize etmeyip içselleştirerek çalışanları ile daha kolay paylaşabilmektedir.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
18Issue
4Collections
- Cilt.18 Sayı.4 [9]