Sendikaya bağlılık ölçeği test ve madde puanlarının madde tepki kuramına dayalı aşamalı tepki modeli ile incelenmesi
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2019Author
Anadolu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi
0000-0002-3620-7148
Karaca, Erol
Metadata
Show full item recordCitation
Karaca, E. (2019). Sendikaya bağlılık ölçeği test ve madde puanlarının madde tepki kuramına dayalı aşamalı tepki modeli ile incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1), 1-12.Abstract
Bu çalışmanın temel amacı, Sendikaya Bağlılık Ölçeğinden (SBÖ) elde edilen madde puanlarını Madde
Tepki Kuramı (MTK) modeli olan Aşamalı Tepki Modeli (ATM) ile incelemektir. Araştırma verilerinin toplanmasında Gordon ve arkadaşları (1980) tarafından
geliştirilen, Bilgin (2003) tarafından Türkçe uyarlama
çalışması yapılan SBÖ kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu 2009 yılında Kütahya, İstanbul, Eskişehir, Bursa, İzmir ve Balıkesir illerinde görev yapan
basit tesadüfi örneklem yoluyla seçilen 353 öğretmen
oluşturmaktadır. SBÖ’de sendikal bağlılığa yönelik
tutuma ilişkin 15 madde bulunmaktadır ve bu maddelere öğretmenlerin “kesinlikle katılmıyorum (1)” ve
“kesinlikle katılıyorum (5)” gibi arasında tepkide bulunmaları istenmiştir. Tutum maddeleri, çok kategorili
MTK modellerinden likert tipi ölçekler için uygun olan
ATM kullanılarak incelenmiştir. Araştırma verilerinin
analizinde öncelikle veri setinin MTK’nın tek boyutluluk ve yerel bağımsızlık varsayımlarını sağlayıp sağlamadığı incelenmiştir. Araştırma verilerinin analizinin
ikinci aşamasında ise MULTILOG programında ATM
seçilerek madde kalibrasyonu yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, veri setinin MTK’nın tek boyutluluk ve
yerel bağımsızlık varsayımlarını sağladığı ve model-veri uyumunun sağlandığı görülmüştür. Araştırma bulgularına göre sendikaya bağlılık açısından öğretmenleri en iyi ayırt eden ve dolayısıyla en çok bilgi veren
maddenin 4. madde, öğretmenleri en azayırt eden ve
dolayısıyla en az bilgi veren maddenin ise 14. madde
olduğu görülmektedir. The main aim of this study is to examine the item scores
obtained from ‘Commitment Scale to the Union’ with
the Graded Response Model (GRM), which is a model
of Item Response Theory. Within the data collection
process ‘Commitment Scale to the Union’ was used,
which is developed by Gordon and colleagues (1980)
and adapted to Turkish by Bilgin (2003). The research
group of the study consist of 353 teachers working in
different provinces of Turkey at primary and secondary
schools in Kütahya (159), İstanbul (74), Eskişehir (62),
Bursa (35), İzmir (12) and Balıkesir (11) in 2009 and
they were selected by simple random sampling. There
are 15 items in the scale related to commitment of union and these items were requested to answered with
responses such as strongly agree (5) and strongly disagree (1), ordinal scores ranging from 1 to 5 as categories.
The items of attitude were calibrated with GRM, which
is appropriate to Likert type data. Within the analysis of the research, it is examined primarily whether the
data set provides the one dimensional and local independence hypothesis or not. In the second stage of the
analysis, by GRM chosen from MULTILOG (Thissen,
1991) program, item calibration was implemented. According to the results, it is seen that data set provides
the GRM’s one dimensional and local independence
hypothesis and model-data consistency was provided.
According to the findings, item 4 has the highest slope
parameter for teachers and gives the maximum information about the commitment to the union; item 14
has the lowest slope parameter and gives the minimum
information about teachers’ commitment to the union.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
19Issue
1Collections
- Cilt.19 Sayı.1 [11]