YDS ve YÖKDİL sınavlarının yabancı dil eğitimi üzerine etkileri
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2020Author
Anadolu Üniversitesi, Yabancı Diller Yüksekokulu
0000-0001-5851-2322
Polat, Murat
Metadata
Show full item recordCitation
Polat, M.(2020). YDS ve YÖKDİL Sınavlarının Yabancı Dil Eğitimi Üzerine Etkileri. Kastamonu Education Journal, 18(3), 2188-2202. doi: 10.24106/kefdergi.709027Abstract
Türkiye’de yabancı dil seviyesini tespit etme ve yabancı dil yeterliğini ölçme amacıyla uygulanan YDS (Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavı) ve YÖKDİL (Yükseköğretim Kurumları Yabancı Dil Sınavı) çoktan seçmeli sınavlar olduğundan ve dinleme, konuşma, yazma gibi becerileri ölçmediğinden adayların yabancı dil öğrenme ve öğrendikleri dili kullanma algı ve alışkanlıklarına doğrudan veya dolaylı yoldan etki edebilmektedirler. Çoktan seçmeli sınavlar kullanılarak yapılan yabancı dil beceri ölçümlerinin adayların yabancı dil öğrenme algı ve yöntemlerini ne yönde etkilediğinin araştırılması, Türkiye’de sıklıkla altı çizilen dil öğrenme sorunsalının çözümlenmesine katkıda bulunabilir; zira Türkiye’de yabancı dilde yeterli düzeyde iletişim kuramama ve o dili istenilen seviyede konuşamama gibi sıkıntıların nedenlerinden biri de ÖSYM tarafından öteden beri kullanılan ve değiştirmeye pek yanaşılmayan yabancı dil ölçme yöntemleri olabilir. Bu varsayımdan hareketle bu araştırmada YDS ve YÖKDİL sınavlarına giren akademisyenlerin çoktan seçmeli dil sınavları ve bu sınavların yabancı dil eğitimine etkileriyle ilgili görüşleri alınmış ve bu görüşler ışığında Türkiye’de yabancı dil ölçme konusunda benimsenen yöntemlerin dil eğitimi üzerindeki etkileriyle ilgili saptamalar yapılmıştır. Nitel yöntem benimsenerek yapılan bu araştırmada Eskişehir ilindeki 3 devlet üniversitesinde çalışan toplam 43 akademisyenin bu sınavların adayların dil öğrenme yöntemleri, dil derslerinin konu ve içerikleri, kullandıkları materyaller ve öğrenme çıktıları üzerindeki etkilerini bulmayı amaçlayan veriler yarı-yapılandırılmış yüz yüze görüşme tekniğiyle toplanmış, kodlanmış ve analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda ortaya çıkan sonuçlar çoğu katılımcının YDS ve YÖKDİL sınavlarının yabancı dil eğitim yöntemleri, materyalleri, dil eğitim ortamları ve öğrenme çıktıları üzerine olumsuz etki ettiğini düşündüğünü ve bu sınavlarda başarılı olmalarına rağmen okuma becerileri hariç konuşma, yazma ve dinleme gibi diğer dil becerilerinden memnun olmadıklarını göstermiştir. YDS (Foreign Language Proficiency Exam) and YOKDİL (Higher Education Foreign Language Test) which are administered to measure candidates’ foreign language levels and language proficiency in Turkey may affect test-takers’ language learning methods, habits and their attitudes directly or indirectly since neither of these tests measure speaking, writing or listening skills in the target language. To be able to find alternative solutions for the foreign language education problem in Turkey, studies, which address the issue how those multiple-choice formatted tests affect test-takers’ language learning attitudes and methods, could be useful since the assessment methods which have been used so far by OSYM in Turkey with regards to foreign language proficiency could be one of the reasons why people can’t speak or communicate in the target language well. Considering the above hypothesis, this study aims both to collect the views of academics, who took YDS or YOKDIL before, on multiple choice language tests, analyse those views in terms of test washback effect and make some conclusions related to the effects of such tests on test-takers’ language learning styles. In this qualitative study, 43 academicians working in 3 state universities in Eskisehir, Turkey were interviewed face to face to be able to investigate the possible effects of YDS and YOKDIL, on their language learning methods, materials, contexts and learning outcomes. Their views were collected, coded and encrypted for analysis. The results revealed that YDS and YÖKDİL have negative washback effects on language leaning methods, materials, language learning contexts and outcomes in Turkey. Although they have passed those tests, participants were mostly dissatisfied with their current English speaking, listening, writing skills. As for the reading skills, most of the academicians reported positive effects of the language exams.