Lise öğretmenlerinin yöneticilerinin dağıtılmış liderlik davranışlarına ilişkin algıları
Künye
Gökyer, N. (2020). Lise öğretmenlerinin yöneticilerinin dağıtılmış liderlik davranışlarına ilişkin algıları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (1), 99-116.Özet
Bu araştırmanın amacı, resmi liselerde görev yapan yöneticilerin (müdürlerin ve
yardımcılarının) dağıtılmış liderlik davranışlarına ilişkin öğretmenlerin algılarını belirlemektir.
Bu araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında,
Elazığ Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı 53 lisede görev yapan toplam 2805 öğretmen
oluşturmaktadır. Örneklemini ise, basit tesadüfi örnekleme yolu ile belirlenen toplam 300
öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Özkan ve Çakır (2017)
tarafından geliştirilen “Dağıtılmış liderlik” adlı ölçek kullanılmıştır. Bağımsız gruplar için t-Testi,
bazı değişkenler için görüşler arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirlemek için Tek
Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) yapılmıştır. Yöneticilerin dağıtılmış liderlik davranışlarına
ilişkin öğretmenlerin algıları; formal yapı, amaç birliği, işbirliği ve güven, sorumluluk paylaşımı,
teşvik ve girişim alt boyutlarında ve ölçeğin tamamında katılıyorum derecesinde saptanmıştır.
Okuldaki görev süresi değişkenine göre, formal yapı, amaç birliği, sorumluluk paylaşımı, teşvik
ve girişim alt boyutlarında, okuldaki görev süresi bir yıl olan öğretmenlerle dört yıl olan
öğretmenlerin ortalama puanları arasında anlamlı bir farklılık saptanmıştır. The aim of this research is to determine teachers' perceptions of distributed leadership behaviors
of administrators (principals and assistants) working in state secondary schools (high schools).
This research is in the survey model. The population of the study consists of 2805 teachers working
in 53 high schools of Elazığ Directorate of National Education in the 2017-2018 academic year.
The sample is composed of 300 branch teachers determined by simple random sampling.
"Distributed leadership" scale was used as data collection tool in the research. T-Test for
independent groups and one-way ANOVA was performed to determine whether there was a
significant difference between opinions for some variables. The distributed leadership levels of
managers are determined as “I agree” in the sub-dimensions of formal structure, purpose unity,
cooperation and trust, responsibility-sharing, incentive and initiative and in the full scale. A
significant difference was found between the average scores of teachers with one year and four
years in terms of formal structure, unity of purpose, responsibility-sharing, incentive, and
initiative sub-dimensions according to the term of duty at school.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
20Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25832Koleksiyonlar
- Cilt: 20 Sayı. 1 [19]