İmalat sanayii işletmelerinde AR-GE harcaması bilgisinin değer ilişkisi
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2020Yazar
Anadolu Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü
0000-0001-7843-0965
Kulalı, Gülşah
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Kulalı, G. (2020). İmalat sanayii işletmelerinde AR-GE harcaması bilgisinin değer ilişkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (3), 109-130.Özet
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki imalat sanayii işletmeleri için maddi olmayan duran varlık
yatırımlarından biri olan Ar-Ge harcamalarının değer ilişkisini araştırmaktır. 2014-2018 yılları
arasında aralıksız kar etmiş olan ve BIST’te işlem gören 45 adet işletmenin bu beş yıllık süreçteki
verileri ile, Ohlson (1995) değerleme modelini temel alan doğrusal bir panel regresyon modeli
tahmin edilmiştir. 2014-2018 dönemine ilişkin iki, dört ve altı ay gecikmeli fiyatlar için kurulan
modellerin her birinden elde edilen bulgular göstermektedir ki; Ar-Ge harcaması bilgisi piyasa
tarafından pozitif değerlenmiştir. Panelde Ar-Ge harcaması bilgisinin fiyat üzerindeki etkisi 31
Aralık tarihinden sonra ilk iki ay içinde bir noktada ortaya çıkmış; ve Şubat, Nisan, Haziran
ayları son günleri arasında, etkinin en fazla olduğu nokta Nisan ayı son günü fiyatı olmuştur.
Kurulan modellerde kontrol değişkeni olarak yer alan işletme büyüklüğü değişkeninin
katsayısının pozitif olması, işletmeler büyüdükçe büyüklüğün işletmenin piyasa değeri faydasını
arttığını göstermektedir. The aim of this study is to investigate value relevance of R&D spending -as one of the intangible
assets investments- for manufacturing enterprises in Turkey. A linear panel regression model
based on the Ohlson (1995) valuation model has been estimated with the data of 45 enterprises
that have made continuous profits between 2014-2018 and traded on the stock exchange in this
five-year period. Findings from each of the models established for two, four and six-month lag
prices as dependent variables, for the period 2014-2018 show that; R&D spending information
has been positively valued by the market. The effect of R&D spending information on the price
appeared at some point in the first two months after December 31; and between February, April
and the last days of June, the point of greatest impact was the price at the last day of April. The
fact that the coefficient of the firm size, which is the control variable in the established models,
is positive indicates that as the businesses grows the value increasing effect of the firm size
increases.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
20Sayı
3Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25869Koleksiyonlar
- Cilt: 20 Sayı. 3 [15]